Κυριακή 11 Δεκεμβρίου 2011

Μεγάλες αυξήσεις έως 32% στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας από τα σούπερ μάρκετ

11/12/2011

Παράλληλα πωλούν τα αντίστοιχα επώνυμα στις ίδιες ή χαμηλότερες τιμές σε σχέση με πέρυσι

Αυξήσεις στις τιμές των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας, ακόμη και δεκαπλάσιες του τρέχοντος πληθωρισμού, έχουν γίνει μέσα σε διάστημα ενός έτους από τις αλυσίδες σούπερ μάρκετ, ενώ την ίδια ώρα πωλούν τα αντίστοιχα επώνυμα στις ίδιες τιμές ή και χαμηλότερες τιμές σε σχέση με πέρυσι. Εκμεταλλευόμενο τη στροφή των καταναλωτών στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, το οργανωμένο λιανεμπόριο επιχειρεί μέσα από τις ευρείες ανατιμήσεις στα δικά του σήματα να αντισταθμίσει τις απώλειες σε τζίρο και κέρδη που υφίσταται την τελευταία διετία λόγω της συρρίκνωσης της κατανάλωσης. Το θέμα των πολύ μεγάλων ανατιμήσεων στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας τέθηκε, σύμφωνα με πληροφορίες, και σε συνάντηση που είχαν πρόσφατα ο γενικός γραμματέας Εμπορίου κ. Στ. Κομνηνός με τους εκπροσώπους των μεγαλύτερων αλυσίδων σούπερ μάρκετ, πλην της Lidl.

Φθηνότερα αλλά...

Παρά τις υπέρογκες σε ορισμένες περιπτώσεις αυξήσεις τιμών, τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας παραμένουν φθηνότερα σε σύγκριση με τα αντίστοιχα επώνυμα. Το γεγονός όμως ότι τα προϊόντα των λιανεμπόρων παίζουν πλέον βαρύνοντα ρόλο στις δαπάνες των νοικοκυριών -μιας και το μερίδιό τους στο σύνολο των πωλήσεων σούπερ μάρκετ διαμορφώνεται κοντά στο 20%- οδήγησε το αρμόδιο υπουργείο να ζητήσει εξηγήσεις από τα σούπερ μάρκετ, χωρίς όμως να λάβει ικανοποιητικές απαντήσεις.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που έχουν συγκεντρώσει οι υπηρεσίες της Γενικής Γραμματείας Εμπορίου, από την παρακολούθηση των τιμών σε 574 προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας στο διάστημα Νοεμβρίου 2010-Νοεμβρίου 2011, αυξήθηκαν οι τιμές σε 395 εξ αυτών, μειώθηκαν σε 47, ενώ στα ίδια επίπεδα παρέμειναν οι τιμές σε 132. Ουσιαστικά τα στοιχεία αυτά δείχνουν την τάση που υπάρχει στην τιμολόγηση των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας. Από την παρακολούθηση των τιμών σε 172 προϊόντα της αλυσίδας Carrefour, οι τιμές σε 150 από αυτά αυξήθηκαν από 0,85% έως 25,78%. Σε σύνολο 125 προϊόντων της ΑΒ Βασιλόπουλος παρατηρήθηκαν ανατιμήσεις σε ετήσια βάση σε 76 εξ αυτών, οι οποίες κυμαίνονται από 1,14% έως 20%. Από 118 προϊόντα της αλυσίδας Μασούτης, αυξήσεις παρατηρήθηκαν σε 63, οι οποίες κυμαίνονται από 1,47% έως 26,36%. Αυξήσεις από 1,10% έως 19,81% παρατηρούνται σε 34 προϊόντα της αλυσίδας My Market σε σύνολο 55 που παρακολουθεί το Παρατηρητήριο Τιμών. Σε σύνολο 53 προϊόντων της αλυσίδας Σκλαβενίτης καταγράφηκαν αυξήσεις σε 40 από αυτά οι οποίες κυμαίνονται από 0,39% έως 32,05%. Σε 34 προϊόντα από 51 που παρακολουθεί το Παρατηρητήριο Τιμών της αλυσίδας Βερόπουλος πραγματοποιήθηκαν ανατιμήσεις από 0,22% έως 16,16%.

Τα στοιχεία

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζουν τα στοιχεία για τις ποσοστιαίες μεταβολές των τιμών στην ίδια αλυσίδα για ομοειδή προϊόντα, εκ των οποίων το ένα είναι επώνυμο και το άλλο ιδιωτικής ετικέτας (βλ. πίνακα). Στην περίπτωση των επωνύμων έχουν ληφθεί υπόψη οι τιμές των ειδών που κατέχουν τα μεγαλύτερα μερίδια. Ετσι, αν και επώνυμα προϊόντα, όπως αραβοσιτέλαιο, απορρυπαντικά, αλάτι πωλούνται σήμερα σε τιμές χαμηλότερες σε σχέση με πέρυσι έως και 8,80%, την ίδια ώρα τα αντίστοιχα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας πωλούνται με τιμή υψηλότερη κατά 22%. Σε βασικά είδη διατροφής, όπως τα μακαρόνια, όπου οι τιμές παραμένουν σταθερές στα επώνυμα, παρατηρούνται ανατιμήσεις 11,43% στα ιδιωτικής ετικέτας. Αλλά ακόμη και όταν έχουν γίνει ανατιμήσεις και στα επώνυμα, είναι συνήθως χαμηλότερες από τις αντίστοιχες στα ιδιωτικής ετικέτας, χωρίς ωστόσο να λείπουν και οι εξαιρέσεις, όπως για παράδειγμα στην περίπτωση του φρέσκου γάλακτος. Αναμφίβολα, οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ έχουν κάνει μεγάλες επενδύσεις στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, ενώ πολλές μεταποιητικές μονάδες εξαρτούν την ύπαρξή τους ακριβώς από την παραγωγή αυτών των ειδών. Ωστόσο, εάν οι λιανέμποροι προχωρήσουν σε περαιτέρω αυξήσεις των τιμών κινδυνεύουν να ακυρώσουν το κυριότερο πλεονέκτημα των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας, τη χαμηλότερη τιμή τους.

Πηγή:
http://news.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_economyepix_100008_11/12/2011_465735

 Σχετική δημοσίευση:
http://www.ethnos.gr/article.asp?catid=22770&subid=2&pubid=63587746 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου