Δευτέρα 16 Απριλίου 2012

Τι συμβαίνει με τις εταιρείες πετρελαίου


12/4/2012

Νίκος Μαμιδάκης, διευθύνων σύμβουλος της Jet Oil

«Ο τόπος έχει ανάγκη από μια κυβέρνηση που θα προχωρήσει τις μεταρρυθμίσεις και τις διαρθρωτικές αλλαγές», αναφέρει στην «ΗτΣ» ο διευθύνων σύμβουλος της Jet Oil Νίκος Μαμιδάκης, σχολιάζοντας τις επικείμενες και ιδιαίτερα κρίσιμες βουλευτικές εκλογές. Ο κ. Μαμιδάκης τονίζει ακόμη ότι είναι απαραίτητη η επανεκκίνηση της οικονομίας και η επιστροφή στην ανάπτυξη καθώς η συνεχής φορολόγηση και οι περικοπές σε μισθούς και συντάξεις δεν αρκούν για να ξεπεράσουμε την κρίση.

Συνέντευξη στο Γιώργο Μανέττα

Είμαστε ένα βήμα πριν από τη διεξαγωγή των βουλευτικών εκλογών, ωστόσο, υπάρχουν κάποιοι που αντιδρούν σε ένα τέτοιο ενδεχόμενο, επικαλούμενοι τις υποχρεώσεις που έχει αναλάβει η χώρα. Ποια είναι η θέση σας;

Σίγουρα, πρέπει να εκφραστεί η βούληση του λαού, ωστόσο, οι συγκυρίες δεν το επιτρέπουν. Και γι' αυτό δεν μπορώ να καταλάβω τη στάση ορισμένων πολιτικών που επιμένουν στην επίσπευση των εκλογών. Θεωρώ πως αυτή τη στιγμή ο τόπος έχει ανάγκη από μια ολιγομελή κυβέρνηση που θα απαρτίζεται από νέους τεχνοκράτες ή και πολιτικούς και στην οποία θα δοθεί χρόνος από 6 μήνες έως 1 χρόνο, προκειμένου να προωθήσει τις διορθωτικές αλλαγές και τις μεταρρυθμίσεις. Παράλληλα, τα πολιτικά κόμματα πρέπει να εκμεταλλευτούν αυτήν την περίοδο για να εκσυγχρονιστούν, μαθαίνοντας από τα λάθη τους και να βγουν πιο ανανεωμένα.

Τι θεωρείτε πως πρέπει να αλλάξει η επόμενη κυβέρνηση για να βελτιώσει το επιχειρηματικό κλίμα;

Κατ' αρχάς, πρέπει να απαλλαγούμε από την πολυνομία, η οποία αποτελεί τροχοπέδη σε κάθε δραστηριότητα και να αρχίσουν να εφαρμόζονται οι νόμοι που έχουν ψηφιστεί.

Εξαιρετικά κρίσιμο είναι να καταπολεμηθεί η γραφειοκρατία και να εκσυγχρονιστεί σε ευρωπαϊκά επίπεδα η λειτουργία της δημόσιας διοίκησης, συμβάλλοντας στην προσπάθεια που γίνεται για την επανεκκίνηση της ελληνικής οικονομίας και επιστροφής στην ανάπτυξη. Διότι χωρίς ανάπτυξη, και μόνο με τη συνεχή φορολόγηση και μείωση των συντάξεων δεν θα τα καταφέρουμε. Επιπλέον, πρέπει να προχωρήσουν οι αποκρατικοποιήσεις, ώστε να απαλλαγεί το κράτος από τις τεράστιες ζημιές που προκαλεί η λειτουργία ορισμένων μεγάλων ΔΕΚΟ ενώ πρέπει να αρθούν και όλα τα εμπόδια για να προσελκύσει η χώρα νέες επενδύσεις.

Για να καταλάβετε πόσο εχθρικό είναι το επιχειρηματικό περιβάλλον, θα αναφερθώ στην ταλαιπωρία που έχουμε υποστεί για να προχωρήσουμε μια επένδυση της Jet Oil ύψους 20 εκατ. ευρώ στη Σούδα της Κρήτης για τη δημιουργία νέων δεξαμενών. Χρειαστήκαμε 10 χρόνια για να πάρουμε άδεια και όταν καταφέραμε να την πάρουμε, μας είπαν πως δεν έχει τελεσιδικήσει οριστικά καθώς η απόφαση αποχαρακτηρισμού της έκτασης που θα δημιουργηθούν οι εγκαταστάσεις δεν είχε δημοσιευτεί σε εφημερίδα. Αντιλαμβάνεστε ότι με αυτές τις συνθήκες δεν μπορούμε να προσελκύσουμε ούτε ξένες αλλά ούτε εγχώριες επενδύσεις.

Πώς εξηγείτε το γεγονός πως ενώ η ελληνική οικονομία διανύει το πέμπτο συνεχόμενο έτος ύφεσης, οι τιμές των πετρελαιοειδών εξακολουθούν να βρίσκονται σε υψηλά επίπεδα;

Το μεγαλύτερο μέρος οφείλεται στη φορολογία που επιβαρύνει τα πετρελαιοειδή, η οποία είναι από τις υψηλότερες στην Ευρώπη. Υπολογίζεται πως ο Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης και το ΦΠΑ αποτελούν περίπου το 65% της τελικής τιμής. Το υπόλοιπο 35% της τιμής είναι η αξία του εμπορεύματος, τα μεταφορικά κόστη, το κέρδος των εταιρειών και το κέρδος του πρατηριούχου. Επίσης, καθοριστικό ρόλο στη διαμόρφωση των τιμών παίζει η σημαντική αύξηση που καταγράφηκε στις διεθνείς τιμές του πετρελαίου το τελευταίο διάστημα.

Θα μπορούσε η μείωση των φόρων να οδηγήσει σε αποκλιμάκωση των τιμών;

Σοβαρή αποκλιμάκωση της τιμής μπορεί να επέλθει μόνο μέσα από τη μείωση του ΕΦΚ αλλά και του ΦΠΑ. Ένα μέτρο που παράλληλα θα μπορούσε να δώσει σημαντική «ανάσα» στην ήδη «πληγωμένη» αγορά. Και μπορείτε να το διαπιστώσετε αυτό από τα οικονομικά στοιχεία που δημοσιεύουν οι επιχειρήσεις, όπου τα έσοδα έχουν υποχωρήσει και τα περιθώρια κέρδους έχουν κυριολεκτικά συρρικνωθεί.

Περιγράψτε μου πιο αναλυτικά την κατάσταση που επικρατεί σήμερα στον κλάδο των πετρελαιοειδών.

Σήμερα, ολόκληρος ο κλάδος υποφέρει, από τα δύο διυλιστήρια, τις εταιρείες πετρελαιοειδών μέχρι και τα πρατήρια. Υπολογίζεται πως η κατανάλωση μειώθηκε περίπου 12%-13% πέρυσι ενώ η κάμψη συνεχίστηκε και στο πρώτο τρίμηνο του 2012 ενώ και τα επιτόκια έχουν πάρει την ανιούσα. Τεράστιο πρόβλημα υπάρχει και με τις επισφάλειες, οι οποίες αυξάνονται αλματωδώς καθώς έχει δυσκολέψει η είσπραξη των οφειλών. Επίσης, οι εγγυητικές επιστολές των ελληνικών τραπεζών δεν γίνονται δεκτές, με αποτέλεσμα να δυσχεραίνεται σημαντικά το έργο μας. Ειδικά ο κλάδος των πετρελαιοειδών εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από τις τράπεζες, διότι τα εμπορεύματα που προμηθεύονται οι εταιρείες είναι τέτοιας αξίας που κάνει αναγκαίες τις εγγυητικές επιστολές των τραπεζών. Με τις εγγυητικές παίρναμε πίστωση από προμηθευτές 30 ή και 60 ημέρες ενώ τώρα, και αυτή η πίστωση έχει χαθεί διότι οι ξένοι ζητούν τα λεφτά μετρητοίς λόγω της αβεβαιότητας για το μέλλον της ελληνικής οικονομίας.

Την ίδια ώρα παρατηρείται έξαρση του λαθρεμπορίου...

Σίγουρα υπάρχει πρόβλημα. Ωστόσο, θα ήθελα να πω πως τα πράγματα που ακούγονται για το λαθρεμπόριο καυσίμων, κυρίως με τις γειτονικές αγορές των Βαλκανίων, είναι υπερβολικά και δεν ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα. Δεν είναι ανεξέλεγκτα τα πράγματα, όπως περιγράφονται. Οι έλεγχοι έχουν γίνει πολύ πιο αυστηροί, ειδικά με τη Βουλγαρία η οποία είναι πλέον μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Υπό αυτές τις συνθήκες, σε ποιους άξονες κινείται η στρατηγική της Jet Oil;

Δίνουμε εξ ανάγκης μεγαλύτερο βάρος στον τομέα των εξαγωγών και την επέκταση των εργασιών μας στα Βαλκάνια. Αυτή τη στιγμή δημιουργούμε εγκαταστάσεις στη Σερβία ενώ θα εκμεταλλευτούμε και την ισχυρή παρουσία που διαθέτουμε σε Κόσοβο, FYROM και Αλβανία αλλά και τους μεγάλους αποθηκευτικούς χώρους στη Θεσσαλονίκη. Γενικότερα, οι εξαγωγές είναι ένα δυναμικό στοιχείο που πρέπει να αναπτύξει η Ελλάδα κυρίως προς τα Βαλκάνια καθώς βρισκόμαστε σε μια πλεονεκτική θέση και πρέπει να την εκμεταλλευτούμε. Όσον αφορά στην εγχώρια αγορά, περιορίζουμε σημαντικά τις επενδύσεις στην ανάπτυξη του δικτύου των πρατηρίων, μειώνουμε τις πιστώσεις και τους χρόνους πληρωμών στη βιομηχανία και όπου υπάρχει η δυνατότητα ζητάμε την εξόφληση σε μετρητά. Ήδη, τα δυο μεγάλα διυλιστήρια της χώρας έχουν «κόψει» την πίστωση που έδιναν στις εταιρείες πετρελαιοειδών από τις 20 ημέρες στις 15 ημέρες.

Για την κρίση
Οι Ελληνες έχουν θέληση και διορατικότητα

Πιστεύετε ότι η Ελλάδα θα τα καταφέρει;

Είναι δύσκολο. Και το κάνουν ακόμη πιο δύσκολο οι πολιτικοί μας. Με τα μέτρα που λαμβάνουν, την ασυνεννοησία και την ασυνέπεια που επιδεικνύουν. Βαρίδι είναι και η νοοτροπία του Έλληνα κυρίως αυτή του ρουσφετιού και της σχέσης δούναι και λαβείν με τους πολιτικούς. Ωστόσο, επειδή ο Έλληνας όταν φθάσει στο γκρεμό ξέρει πώς να τον αποφύγει, είμαι βέβαιος πως θα βρει τον τρόπο να επιβιώσει, όπως έκανε και στο παρελθόν. Ο Έλληνας έχει τη διορατικότητα, τη θέληση και το μυαλό να τα καταφέρει.

Πηγή

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου