30/12/2012
Εντατικοποίηση ελέγχων και επιβολή προστίμων προαναγγέλλει ο υφυπ. Οικονομικών Γ. Μαυραγάνης
Την απαλλαγή των μικρομεσαίων επιχειρήσεων από τον ΦΠΑ προαναγγέλλει με συνέντευξή του στην «Κ» ο υφυπουργός Οικονομικών Γ. Μαυραγάνης, υπογραμμίζοντας μεταξύ άλλων την εντατικοποίηση των προσπαθειών για την πάταξη της φοροδιαφυγής. Ηδη, όπως αναφέρει χαρακτηριστικά, ξεκίνησαν να καταβάλλουν τους προβλεπόμενους φόρους και πρόστιμα όσοι εκλήθησαν με επιστολή από την εφορία να δικαιολογήσουν τις καταθέσεις τους στο εξωτερικό. Μεταφέρει στο 2013 την όποια σκέψη για βελτίωση της ρύθμισης των ληξιπρόθεσμων οφειλών, ενώ εμφανίζεται κατηγορηματικός απέναντι στα σενάρια που τον θέλουν να ενδιαφέρεται για τη θέση του μόνιμου γενικού γραμματέα εσόδων.
– Τα τελευταία χρόνια έχουν νομοθετηθεί διατάξεις για την πάταξη της φοροδιαφυγής, με το αποτέλεσμα να είναι τελικά η περικοπή μισθών και συντάξεων. Εσείς τι θα κάνετε για να περιορίσετε τη φοροδιαφυγή;
– Η αλήθεια είναι ότι μπορεί κατά καιρούς να έχουν γίνει προσπάθειες κατά της φοροδιαφυγής. Το ξεχωριστό πιστεύω αυτής της κυβέρνησης είναι ότι είναι αποφασισμένη, όπου υπάρχει δυνατότητα, να την εκμεταλλεύεται. Και το παράδειγμα που μπορώ να σας φέρω είναι τα στοιχεία τα οποία είχαμε για τα εμβάσματα του 2009, του 2010 και του 2011, των οποίων η επεξεργασία άρχισε στο τέλος του καλοκαιριού από τη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων (ΓΓΠΣ). Μάλιστα, η επεξεργασία αυτή δεν αφορά μόνο στη σύγκριση των εμβασμάτων με τις δηλώσεις που έχουν κάνει, αλλά και στη δημιουργία μιας εφαρμογής για να επιταχυνθεί η διαδικασία από εκεί και μετά. Εχουν ήδη σταλεί χιλιάδες προσκλήσεις και με βάση αυτές καλούνται οι υπόχρεοι να δώσουν εξηγήσεις.
– Εχει πληρώσει κανείς από όσους έλαβαν την επιστολή;
– Από το μικρό δείγμα που έχουμε, έχουν πληρώσει ορισμένοι, αλλά για να μπορέσουμε να έχουμε σοβαρή εκτίμηση για το αποτέλεσμα, πρέπει να έχουν λάβει την πρόσκληση όλοι και να έχουν μπει στην εφαρμογή. Μόνο έτσι θα μπορούμε να εκτιμήσουμε πλέον με βάση απτά δείγματα πώς θα εξελιχθεί όλη η διαδικασία. Να σημειώσω ότι για πρώτη φορά –και είναι εξαιρετικά σημαντικό το γεγονός– μέσα σε ένα εξάμηνο έγινε μια τόσο μαζική κίνηση με βάση μια πληροφορία που υπήρχε από το τραπεζικό σύστημα. Υπάρχει ένα σύνολο περίπου 17.000 ατόμων, για το οποίο έγιναν όλες αυτές οι κινήσεις μέσα σε αυτό το διάστημα. Για όσους αγνοήσουν την επιστολή, με βάση τη νομοθεσία θα λάβουμε όλα τα μέτρα που προβλέπονται.
– Η τρόικα στην έκθεσή της για τη φορολογική διοίκηση και τη φοροδιαφυγή μας βάζει, πάντως, μηδέν...
– Η έκθεση περιέχει χρήσιμα συμπεράσματα, που μπορούν να αποτελέσουν τη βάση για τις αλλαγές που θέλουμε να επιφέρουμε στη φορολογική διοίκηση. Σε πολλά σημεία οι διαπιστώσεις αυτές, σε μεγάλο βαθμό, απηχούν και τις δικές μας απόψεις. Για παράδειγμα, ήδη έχουμε ενισχύσει τη ΔΟΥ Μεγάλων Επιχειρήσεων, ήδη ενισχύσαμε τα συνεργεία φορολογουμένων μεγάλου πλούτου, τα οποία εντάξαμε και σε μία μονάδα για να υπάρχει κεντρικός συντονισμός και να μην είναι διάσπαρτα.
Αρα μερικά από αυτά που γράφονται ή έχουν γραφτεί με μια χρονική διαφορά έχουν δρομολογηθεί. Πάρτε για παράδειγμα την ενίσχυση του ελεγκτικού μηχανισμού.
Ηδη έχουμε ψηφίσει τη διάταξη που προβλέπει τη διαδικασία ένταξης παλαιοτέρων ή και νέων ελεγκτών με μια διαδικασία αιτήσεων στον φοροελεγκτικό μηχανισμό, με αποτέλεσμα σε λίγο καιρό να μπορέσουμε να εντάξουμε στον ελεγκτικό μηχανισμό και να ενισχύσουμε και τις κατά τόπους ΔΟΥ και το ΣΔΟΕ με περίπου 1.500 άτομα.
Αρα λοιπόν, θέλω να πω ότι μερικές από τις παρατηρήσεις της τρόικας ή της τεχνικής βοήθειας που μελετά επισταμένως το ελληνικό φορολογικό σύστημα και τη φορολογική διοίκηση ήδη έχουν δρομολογηθεί.
«Δεν με ενδιαφέρει η θέση του γ.γ.»
– Σας έχουν κατηγορήσει ότι κάνατε μία φωτογραφική διάταξη για τον εαυτό σας σχετικά με τη θέση του γενικού γραμματέα δημοσίων εσόδων. Τι απαντάτε;
– Αν η διάταξη ήταν κομμένη και ραμμένη στα μέτρα μου, θα ήμουν και εγώ υποψήφιος. Η θέση αυτή δεν με ενδιαφέρει. Δέχθηκα την τιμή να γίνω μέλος της κυβέρνησης και να προσφέρω με τις γνώσεις και την εμπειρία μου σε αυτόν τον δύσκολο τομέα. Από εκεί και πέρα, η πρόθεσή μου είναι να συνδράμω με κάθε τρόπο στο έργο του νέου γενικού γραμματέα, ώστε εκείνος, λειτουργώντας με πλήρη ανεξαρτησία, να φέρει εις πέρας τη δύσκολη αποστολή που έχει μπροστά του.
– Είχατε πει ότι θα καταργηθούν τα τεκμήρια διαβίωσης. Γιατί αλλάξατε άποψη;
– Η στόχευση της κυβέρνησης είναι να ξεφύγει από τη φιλοσοφία αυτή και να πάει στη φιλοσοφία της πραγματικής απεικόνισης των περιουσιακών στοιχείων και εισοδημάτων. Μέχρι να φτάσεις σε αυτό το στάδιο, κατά τη διάρκεια της μετάβασης δεν μπορείς να καταργήσεις κάποιους θεσμούς, οι οποίοι, έστω αποσπασματικά, λειτουργούν ως μία μορφή ασφαλιστικής δικλίδας. Συνεπώς, όταν θα έχουμε την πλήρη εικόνα, μέσα από την καταγραφή των συναλλαγών, τότε οι διατάξεις των τεκμηρίων θα μπορέσουν να αποτελέσουν παρελθόν.
Νέα ρύθμιση των ληξιπρόθεσμων τους πρώτους μήνες του 2013
– Η ρύθμιση που σχεδιάζετε για τα ληξιπρόθεσμα χρέη πότε θα είναι έτοιμη και πότε θα ισχύσει;
– Aυτό το οποίο πρέπει να κάνουμε είναι να δούμε το υφιστάμενο πλαίσιο. Να εξετάσουμε ποια προβλήματα προκαλεί και να καταρτίσουμε μία πρόταση, η οποία δεν θα θεωρηθεί ότι είναι μια μορφή χαριστικής ρύθμισης χρεών, δηλαδή μορφή φορολογικής αμνήστευσης. Είμαστε σε μια διαδικασία διαλόγου ώστε να μπορέσουμε να αποτρέψουμε αυτό τον χαρακτηρισμό και με βάση το υφιστάμενο πλαίσιο και με αντικειμενικά κριτήρια να βελτιωθεί αυτή η διαδικασία. Θα ήθελα όμως να κάνω μία παρατήρηση. Το ότι προσπαθούμε να βελτιώσουμε την υφιστάμενη ρύθμιση, δεν σημαίνει ότι οι φορολογούμενοι πρέπει να αφήνουν τα χρέη τους αρρύθμιστα. Θα πρέπει να ενταχθούν στο υφιστάμενο πλαίσιο και εφόσον στο μέλλον υπάρχει βελτίωση της ρύθμισης να επιδιώξουν να ενταχθούν στο νέο καθεστώς.
– Ωστόσο, κ. υπουργέ, τα νέα χρέη που δημιουργήθηκαν το 2012 οφείλονται σε σημαντικό βαθμό στην αδυναμία καταβολής των υποχρεώσεων που έχουν οι φορολογούμενοι.
– Το αντιλαμβάνομαι αυτό που λέτε. Από την άλλη, όμως, θα πρέπει να λάβουμε δύο παράγοντες υπόψη μας, που δεν υπήρχαν τους τελευταίους μήνες και ίσως λειτουργήσουν κάπως βελτιωτικά στην όλη κατάσταση. Δηλαδή, για πρώτη φορά, το Δημόσιο έχει αρχίσει και καταβάλλει τις οφειλές του στους φορολογουμένους. Επίσης με την ολοκλήρωση της ανακεφαλαιοποίησης των τραπεζών θα υπάρχει μεγάλη βοήθεια στις επιχειρήσεις να πληρώσουν τα χρέη τους. Οι τράπεζες, ξεφεύγοντας από αυτή τη δύσκολη κατάσταση με την ανακεφαλαιοποίηση, θα έχουν τη δυνατότητα να βοηθήσουν τις επιχειρήσεις οι οποίες με τον τρόπο αυτό θα μπορούν να μπουν σε κάποιο πρόγραμμα ρύθμισης των οφειλών τους, προκειμένου να αποφύγουν τους κινδύνους που προβλέπει η νομοθεσία.
– Η νέα ρύθμιση πότε θα είναι έτοιμη;
– Η συζήτηση που έχουμε για τη θέσπιση κριτηρίων και αντικειμενικών διαδικασιών θα μπορούσε να ολοκληρωθεί στους πρώτους μήνες του έτους.
– Η τρόικα συνιστά οι μικρές επιχειρήσεις να εξαιρεθούν από το καθεστώς ΦΠΑ. Το εξετάζετε και αν ναι, θεωρείτε ότι όσες έχουν τζίρο μέχρι 10.000 ευρώ μπορούν να απαλλαγούν από το ΦΠΑ;
– Εξετάζουμε την πρόταση της τεχνικής βοήθειας, ωστόσο πρέπει να δούμε πώς μπορεί να λειτουργήσει καλύτερα ώστε να αποτρέψουμε φαινόμενα όπου κάποιοι, προκειμένου να ευνοηθούν από το νέο καθεστώς, θα «ρίχνουν» τα έσοδά τους με στόχο να εξαιρεθούν από τον ΦΠΑ. Δηλαδή, όταν βάζεις ένα πλαφόν, πρέπει να είσαι πολύ προσεκτικός. Και αυτό διότι μπορούμε να φτάσουμε σε μια κατάσταση όπου κάποιες επιχειρήσεις θα μειώνουν τον τζίρο τους για να υπαχθούν στο νέο καθεστώς. Το εξετάζουμε, αλλά πρέπει να βρούμε τις ασφαλιστικές δικλίδες, ώστε να αποτραπούν τέτοια φαινόμενα μείωσης του τζίρου.
– Οι αλλαγές που προωθείτε στη φορολογία εισοδήματος εντάσσονται στην προσπάθεια για ένα σταθερό φορολογικό περιβάλλον ή έχουν καθαρά εισπρακτικό χαρακτήρα;
– Το νέο φορολογικό νομοσχέδιο, αφενός, στοχεύει στην αλλαγή της φιλοσοφίας της δομής της φορολογίας εισοδήματος με θέσπιση τριών κατηγοριών πηγών εισοδήματος, δηλαδή τις μισθωτές υπηρεσίες, την επιχειρηματική δραστηριότητα και το κεφάλαιο, και αφετέρου, ενσωματώνει και μερικά δημοσιονομικά μέτρα, τα οποία έχουν συμφωνηθεί μέσα στο μεσοπρόθεσμο πρόγραμμα και αφορούν τη φορολογία εισοδήματος. Βεβαίως, αυτό το οποίο έχει σημασία είναι πως αυτό το νομοσχέδιο είναι το πρώτο βήμα για να αλλάξει η φιλοσοφία του φορολογικού συστήματος και το δεύτερο βήμα, που θα ακολουθήσει την άνοιξη, θα είναι αυτό που απλοποιεί τις διατάξεις, δίνει έμφαση σε μερικά μέτρα, τα οποία θα είναι μέτρα περιστολής της φοροδιαφυγής, και θα έλεγα ότι εκσυγχρονίζει το φορολογικό σύστημα. Να κάνω άλλη μία προσθήκη, γιατί ο πολύς κόσμος ακόμα και τώρα δεν το έχει κατανοήσει πλήρως. Ο,τι αλλάζουμε τώρα δεν αφορά τις φορολογικές δηλώσεις που θα κατατεθούν σε λίγους μήνες. Αφορά τις φορολογικές δηλώσεις που θα κατατεθούν το 2014 και μετά. Και είναι σημαντικό να ξέρει εκ των προτέρων κάποιος πώς φορολογείται και όχι εκ των υστέρων.
Φορολογικά κίνητρα για την προσέλκυση των επενδύσεων
– Μπορείτε να μας εξηγήσετε γιατί στη φορολογία των μεγάλων επιχειρήσεων και των ΕΠΕ αυξήσατε τον συντελεστή φορολογίας κερδών και μειώσατε τον φόρο στη διανομή μερίσματος;
– Σε δύσκολες οικονομικές συνθήκες όπως είναι αυτές που βιώνουμε όλοι μας, πρέπει να συμμετάσχουμε σε αυτήν την προσπάθεια για τη δημοσιονομική εξυγίανση. Η φορολόγηση των επιχειρήσεων με συντελεστή 26% δεν είναι από τις υψηλότερες της Ευρώπης. Είναι στον μέσο όρο των φορολογικών συντελεστών που ισχύουν στην Ε.Ε. Η μείωση των φόρων στα μερίσματα αποσκοπεί στη μείωση της φορολογικής επιβάρυνσης για έναν Ελληνα επενδυτή ώστε να δοθεί κίνητρο να επενδύσει.
– Γνωρίζετε, όμως, ότι στις γειτονικές χώρες οι φορολογικοί συντελεστές είναι ιδιαίτερα χαμηλοί.
– Δεν νομίζω ότι τα τελευταία χρόνια έχει γίνει μία επενδυτική έκρηξη στη Βουλγαρία που έχει συντελεστή 10%. Σίγουρα βοηθάει ένας χαμηλός συντελεστής, αλλά θεωρώ ότι αυτό που εξετάζουν οι μεγάλοι επενδυτές είναι και άλλοι λόγοι όπως το επιχειρηματικό περιβάλλον.
– Πώς μπορούμε να προσελκύσουμε επενδύσεις;
– Για να μπορέσει η Ελλάδα να καταστεί φιλικός προορισμός για ξένες επενδύσεις αλλά και επενδύσεις Ελλήνων θα πρέπει να αλλάξει η φιλοσοφία του φορολογικού συστήματος τόσο από πλευράς νομοθεσίας όσο και από πλευράς φορολογικής διοίκησης. Από πλευράς νομοθεσίας να αντιγράψουμε πρακτικές και θεσμούς που διευκολύνουν τη δυνατότητα επενδύσεων όπως για παράδειγμα κάποιες πρακτικές που έχει υιοθετήσει η Ολλανδία και έχει καταστεί διαμετακομιστικό κέντρο, δηλαδή απλοποίηση στις τελωνειακές διαδικασίες και στον ΦΠΑ χωρίς αυτό να είναι εις βάρος της δυνατότητας παρακολούθησης των συναλλαγών που πρέπει να υπάρχει για την προστασία του Δημοσίου. Οσον αφορά τη φορολογική διοίκηση, είναι πολύ σημαντικό να είναι ευέλικτη, να είναι προσηλωμένη στην καλώς εννοούμενη εξυπηρέτηση των επενδυτών, να μη θέτει εμπόδια και να μεριμνά για την επίλυση των διαφόρων προβλημάτων. Συνεπώς, για να μπορέσει να εκσυγχρονιστεί το φορολογικό σύστημα της Ελλάδας και να γίνει φιλικό για υποψήφιους επενδυτές, θα πρέπει να καταργήσουμε εκείνες τις διατάξεις οι οποίες χωρίς να προσφέρουν κάτι ουσιώδες στην καταπολέμηση της φοροδιαφυγής κάνουν τη ζωή δύσκολη για τους υποψήφιους επενδυτές.
– Πολλοί θεωρούν ότι ο βίος της κυβέρνησης εξαρτάται από την πορεία της οικονομίας. Δεν είναι έτσι;
– Η πορεία της χώρας εξαρτάται από την πορεία της οικονομίας. Η κυβέρνηση αυτή, η οποία μετρά μόλις έξι μήνες ζωής, έχει να αντιμετωπίσει μία εξαιρετικά δύσκολη κατάσταση και θεωρώ ότι μέχρι στιγμής το κάνει με επιτυχία. Εχει αποκαταστήσει σε μεγάλο βαθμό την εικόνα της χώρας στο εξωτερικό και έχει βάλει τις βάσεις ώστε να επιτύχουμε δημοσιονομική σταθερότητα και να μπει η Ελλάδα σε αναπτυξιακή τροχιά. Η επιτυχία αυτής της κυβέρνησης δεν είναι πολιτικός, αλλά εθνικός στόχος.
– Εχει γίνει πολύς λόγος για τις κοινωνικές αντιδράσεις με αφορμή την οικονομική πολιτική. Η γνώμη σας;
– Κατανοούμε απόλυτα τις αντιδράσεις εκείνων που καλούνται να σηκώσουν μεγάλο βάρος και πληρώνουν σημαντικό τίμημα στην προσπάθεια ανάκαμψης της χώρας. Αναφέρομαι σε αυτούς που τα τελευταία χρόνια έχουν αντιμετωπίσει μία εξαιρετικά απότομη προσαρμογή σε νέα δεδομένα για τη ζωή και την καθημερινότητά τους. Οι άνεργοι, μάλιστα, έχουν αντιμετωπίσει το βαρύτερο και το πλέον άδικο τίμημα της οικονομικής κρίσης. Προσπαθούμε να είμαστε στο πλευρό τους όσο το επιτρέπουν οι δύσκολες σημερινές συνθήκες, πάντα όμως σε συνάρτηση με το συμφέρον της χώρας. Δεν μπορούμε να δεχθούμε, ωστόσο, τις αντιδράσεις εκείνων που για πολλά χρόνια διατηρούσαν προνόμια σε βάρος όσων συνεχίζουν να σηκώνουν τα φορολογικά βάρη. Σε κάθε περίπτωση είναι σημαντικό να ξεκαθαρίσουμε το εξής: Στην προσπάθεια ανόρθωσης της ελληνικής οικονομίας οφείλουμε να είμαστε όλοι μαζί. Δεν πρόκειται για στοίχημα που έχει βάλει η κυβέρνηση με τον εαυτό της. Πρόκειται για στοίχημα που επιβάλλεται να κερδίσουμε όλοι οι Ελληνες.
Πηγή
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου