14/10/2013
Οκτώ έργα υποδομής στον τομέα της ενέργειας που θα μπορούν να είναι επιλέξιμα για χρηματοδότηση στη χώρα μας, ανακοίνωσε σήμερα, Δευτέρα, η Κομισιόν.Παράλληλα, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή παρουσιάσε στον κατάλογο με 250 έργα υποδομής στην Ευρώπη, στον ίδιο τομέα, που θα μπορούν να είναι επιλέξιμα για χρηματοδότηση ύψους 5,85 δισ. ευρώ
Πρόκειται για «έργα κοινού ενδιαφέροντος», για τα οποία θα προβλέπονται ταχείες διαδικασίες αδειοδότησης και ευνοϊκότερες ρυθμίσεις, καθώς και δυνατότητα πρόσβασης στον χρηματοδοτικό μηχανισμό «Συνδέοντας την Ευρώπη», στο πλαίσιο του οποίου έχουν δεσμευθεί 5,85 δισ. ευρώ για διευρωπαϊκές ενεργειακές υποδομές την περίοδο 2014- 20.
Στόχος της Επιτροπής είναι να επιτευχθεί η ταχύτερη υλοποίηση των έργων και η προσέλκυση επενδυτών.
Όταν περατωθούν, τα έργα αυτά θα βοηθήσουν τα κράτη μέλη να ολοκληρώσουν τις ενεργειακές τους αγορές και να διαφοροποιήσουν τις πηγές ενέργειας που χρησιμοποιούν, ενώ ορισμένα κράτη μέλη θα μπορέσουν να βγουν από την ενεργειακή τους απομόνωση.
Τα έργα θα οδηγήσουν επίσης σε μεγαλύτερη χρήση των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας και, κατά συνέπεια, σε μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα.
Όπως αναφέρει η Επιτροπή για την Ελλάδα έχουν επιλεγεί:
- Η διασύνδεση Ισραήλ- Κύπρου- Ελλάδας (Χαντέρα-Αττική).
- Ο υποθαλάσσιος αγωγός φυσικού αερίου Ισραήλ-Κύπρου- Ελλάδας μέσω Κρήτης.
- H ηλεκτρική διασύνδεση Ελλάδας- Βουλγαρίας, μεταξύ Ανατολικής Μαρίτσα- Νέα Σάντας.
- Το υδροηλεκτρικό εργοστάσιο στην Αμφιλοχία.
- Η διασύνδεση Κομοτηνής- Στάρα Ζαγορά (φυσικό αέριο).
- Οι σταθμοί αποθήκευσης LNG (φυσικό αέριο) στην Αλεξανδρούπολη και την Καβάλα.
- Παρεμβάσεις στους υπάρχοντες αγωγούς στα ελληνοβουλγαρικά σύνορα μεταξύ Κούλα-Σιδηροκάστρου.
- Παρεμβάσεις στους σταθμούς στους Κήπους, αλλά και στον αγωγό μεταξύ Ελλάδας και Ιταλίας (ITGI).
Ο κατάλογος περιλαμβάνει 140 έργα στον τομέα της μεταφοράς και αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας, περίπου 100 έργα στον τομέα της μεταφοράς και αποθήκευσης φυσικού αερίου και υγροποιημένου φυσικού αερίου, καθώς και διάφορα έργα στους τομείς του πετρελαίου και των «έξυπνων» δικτύων. Τα έργα αυτά θα τύχουν ευνοϊκής ρύθμισης όπως:
- Ταχύτερες διαδικασίες σχεδιασμού και αδειοδότησης (υποχρεωτική μέγιστη προθεσμία τρεισήμισι ετών).
- Μία μόνον αρμόδια εθνική Αρχή θα λειτουργεί ως σημείο ενιαίας εξυπηρέτησης για τις διαδικασίες αδειοδότησης.
- Μικρότερο διοικητικό κόστος για τους διαχειριστές των έργων και τις αρχές χάρη στις εξορθολογισμένες διαδικασίες εκτίμησης του περιβαλλοντικού αντίκτυπου, με παράλληλη όμως τήρηση των απαιτήσεων της κοινοτικής νομοθεσίας.
- Μεγαλύτερη διαφάνεια και συμμετοχή του κοινού.
- Αυξημένη προβολή και ελκυστικότητα των έργων για τους επενδυτές, χάρη στη βελτίωση του ρυθμιστικού πλαισίου, ώστε το κόστος να κατανέμεται στις χώρες που θα αντλούν τα μεγαλύτερα οφέλη από το ολοκληρωμένο έργο.
Σύμφωνα με την Επιτροπή, η χρηματοδότηση θα μπορούσε να ξεκινήσει ήδη το 2014. Για να συμπεριληφθεί στον κατάλογο ένα έργο, πρέπει να αποδίδει σημαντικά οφέλη σε τουλάχιστον δύο κράτη μέλη, να συμβάλει στην ολοκλήρωση της αγοράς και την τόνωση του ανταγωνισμού, να ενισχύει την ασφάλεια του ενεργειακού εφοδιασμού και να μειώνει τις εκπομπές CO2.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα παρακολουθεί στενά την εφαρμογή των μέτρων αδειοδότησης, καθώς και την υλοποίηση των έργων. Προβλέπεται επίσης ότι ο κατάλογος των έργων θα επικαιροποιείται κάθε δύο χρόνια, έτσι ώστε να προστίθενται έργα που καλύπτουν νέες ανάγκες και να διαγράφονται ξεπερασμένα έργα.
Πηγή
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου