Πλώρη για είσπραξη φορολογικών εσόδων της τάξεως των 67-68 δις ευρώ, ώστε μετά την αφαίρεση των επιστροφών να μείνουν τουλάχιστον 60 δισ. ευρώ στα κρατικά ταμεία, χαράσσει το οικονομικό επιτελείο για το 2025. Παρά την υπερ-είσπραξη της φετινής χρονιάς κατά την οποία εκτιμάται ότι αποδίδουν και τα μέτρα καταπολέμησης της φοροδιαφυγής, για το νέο έτος υπολογίζεται ότι τα φορολογικά έσοδα θα αποδώσουν τουλάχιστον 2 δισ. ευρώ παραπάνω σε σχέση με φέτος. Ωστόσο, αυτό που αναγνωρίζουν και στο οικονομικό επιτελείο είναι ότι από το νέο έτος θα γίνει ακόμη δυσκολότερο να υπάρξει και πάλι υπεραπόδοση στα φορολογικά έσοδα μέσα από την αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής. Αυτός όμως είναι ουσιαστικά και ο μόνος δρόμος για να μπορέσει το οικονομικό επιτελείο να εξασφαλίσει μερικές εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ επιπλέον για να χρηματοδοτήσει τα επόμενα μέτρα στήριξης τα οποία –λογικά– θα ενσωματωθούν στον προϋπολογισμό του 2026.
Για το 2024, πέρυσι τον Νοέμβριο είχε προϋπολογιστεί ότι τα συνολικά φορολογικά έσοδα θα προσεγγίσουν τα 63 δις ευρώ αλλά με βάση τα μέχρι τώρα στοιχεία, η χρονιά θα κλείσει κοντά στα 65,5 με 66 δις ευρώ, με την υπεραπόδοση να φτάνει ακόμη και στα 3 δις ευρώ. Τον Αύγουστο καταγράφηκε ένα «φρενάρισμα» (σ.σ. υπήρξε απόκλιση 291 εκατ. ευρώ έναντι του στόχου) όμως εκτιμάται ότι το τελευταίο τρίμηνο θα φέρει αυξημένα έσοδα. Ηδη στο τέλος Οκτωβρίου αναμένεται να εισπραχθεί ένα μεγάλο μέρος από τον «καλοκαιρινό» ΦΠΑ που θα πληρώσουν οι εταιρείες με απλογραφικά βιβλία, ενώ προγραμματίζεται να εισπραχθούν και οι «φουσκωμένες» δόσεις από τον φόρο εισοδήματος και των φυσικών και των νομικών προσώπων.
Η εισπρακτική επιτυχία του 2024 αποδίδεται σε τρεις παραμέτρους:
1. Στην ονομαστική αύξηση των εισοδημάτων, η οποία αποτυπώνεται άμεσα ως πρόσθετος φόρος εισοδήματος. Ειδικά στα φυσικά πρόσωπα, το πρόσθετο έσοδο συνδέεται με τον μέσο ρυθμό αύξησης των μισθών και όχι με το ΑΕΠ. Για το 2024 (αλλά και για το 2025) εκτιμάται ότι θα ξεπεράσει το 4,2%. Ο ρυθμός αύξησης των φόρων επιταχύνεται ακόμη περισσότερο και λόγω της μη τιμαριθμοποίησης της φορολογικής κλίμακας.
2. Στην αύξηση των ηλεκτρονικών συναλλαγών οι οποίες αναμένεται να αναρριχηθούν στο τέλος του 2024 σε νέο ιστορικό ρεκόρ. Αλλη μια πηγή άμεσης αύξησης των φορολογικών εσόδων καθώς η διαφορά φαίνεται κατευθείαν στις εισπράξεις του ΦΠΑ. Το γεγονός ότι ήδη στο 8μηνο τα φορολογικά έσοδα από τον ΦΠΑ έχουν υπερβεί κατά 532 εκατ. ευρώ τον στόχο, εν μέρει προκύπτει από την αύξηση της ιδιωτικής κατανάλωσης και σε έναν μεγάλο βαθμό και από την αύξηση των ηλεκτρονικών πληρωμών.
3. Από τη μείωση της φοροδιαφυγής με μέτρα όπως η έκδοση των ηλεκτρονικών τιμολογίων, η θέσπιση του ελάχιστου εγγυημένου εισοδήματος κ.λπ. Η «συμμετοχή» των μέτρων πάταξης της φοροδιαφυγής στην αύξηση των εσόδων δεν μπορεί να ποσοτικοποιηθεί απόλυτα. Η κυβέρνηση έθετε ως στόχο να συγκεντρώσει στην 4ετία περίπου 2,5 δις ευρώ επιπλέον από τη «μείωση του κενού στον ΦΠΑ». Ενα σημαντικό μέρος αυτής της απόστασης εκτιμάται ότι έχει ήδη καλυφθεί.
Το 2024 κλείνει με φορολογικές εισπράξεις κοντά στα 66 δις, με την υπεραπόδοση να φτάνει ακόμη και στα 3 δισ. ευρώ.
Το προσχέδιο του κρατικού προϋπολογισμού αναμένεται ότι θα προβλέπει την αύξηση των φορολογικών εσόδων κατά επιπλέον 2 δις ευρώ μέσα στο 2025. Ετσι, τα «μεικτά» έσοδα αναμένεται να αναρριχηθούν περίπου στα 67-68 δισ. ευρώ και με την αφαίρεση των επιστροφών που εκτιμώνται σταθερά σε περίπου 6,5 με 7 δις ευρώ τον χρόνο, θα μείνει ένα καθαρό ποσό περίπου 60 δισ. ευρώ ή και λίγο παραπάνω. Τα πρόσθετα έσοδα υπολογίζονται σε δύο δις ευρώ καθαρά παρά τις προγραμματισμένες μειώσεις φόρων (σ.σ. για το 2025 κυριαρχεί η κατάργηση του τέλους επιτηδεύματος, η μείωση του ΕΝΦΙΑ για την ασφάλιση ακινήτων και τα κίνητρα για συγχωνεύσεις). Θα προέλθουν –περίπου μοιρασμένα– και από την άμεση και από την έμμεση φορολογία. Ο φόρος εισοδήματος φυσικών προσώπων θα ενισχυθεί και πιθανότατα θα αποδώσει ποσό-ρεκόρ που θα πλησιάσει στα 15 δις ευρώ και λόγω της αύξησης της απασχόλησης και λόγω της αύξησης του ονομαστικού μισθού με ρυθμό άνω του 4%. Αυξημένα θα προβλεφθούν και τα έσοδα από τον φόρο εισοδήματος νομικών προσώπων, καθώς τα κέρδη του 2024 δείχνουν και πάλι να κινούνται έντονα ανοδικά (με βάση τουλάχιστον τα στοιχεία που έχουν ήδη δώσει οι εισηγμένες εταιρείες).
Τα επιπλέον δύο δισ. ευρώ θα είναι προϋπολογισμένα. Δηλαδή, για να προκύψει δημοσιονομικός χώρος για χρηματοδότηση πρόσθετων μέτρων στήριξης θα πρέπει ο πήχυς των φορολογικών εσόδων να ανέβει πάνω από αυτό το όριο και –ταυτόχρονα– να πειστεί η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ότι τα πρόσθετα έσοδα έχουν προέλθει από νομοθετημένα μέτρα καταπολέμησης της φοροδιαφυγής. Θα είναι ένα μεγάλο στοίχημα καθώς το… επιχείρημα του περιορισμού της φοροδιαφυγής έχει χρησιμοποιηθεί και φέτος για να αυξηθούν τα όρια μεταβολής των καθαρών δαπανών. Ενα πεδίο στο οποίο θα στραφεί το ενδιαφέρον, είναι η ηλεκτρονική τιμολόγηση καθώς τα my data αποτελούν νομοθετημένο μέτρο καταπολέμησης της φοροδιαφυγής, το οποίο μάλιστα το 2025 θα γίνει πιο απαιτητικό δεδομένου ότι σφίγγουν τα περιθώρια αποκλίσεων στα ηλεκτρονικά βιβλία.
Προτεραιότητα επίσης για τη νέα χρονιά θα είναι η περαιτέρω αύξηση των ηλεκτρονικών πληρωμών και των συναλλαγών μέσω των POS καθώς τα τελευταία πλέον είναι άμεσα συνδεδεμένα και με τις ταμειακές αλλά και με τις φορολογικές αρχές, με το μέτρο να αποδίδει πλέον για μια ολόκληρη χρονιά και όχι για κάποιους μήνες όπως συνέβη μέσα στο 2024.
Πηγη
https://www.kathimerini.gr/economy/563256946/arthro-vasileioy-panoysopoyloy-stin-k-kratos-kai-paragogikotita/
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου