Δευτέρα 23 Απριλίου 2012

Ο γηρασμένος στόλος αυτοκινήτων θα μεγαλώσει

22/4/2012

Τη χαριστική βολή αναμένεται να δεχθεί ο κλάδος της αγοράς αυτοκινήτου και ειδικά των επαγγελματικών αυτοκινήτων, μετά τις τελευταίες νομοθετικές ρυθμίσεις για τα ταξί και τα τουριστικά λεωφορεία μέσω των οποίων αυξάνονται τα όρια αντικατάστασής τους. Παράλληλα, με τις ρυθμίσεις αυτές, οι οποίες περιλαμβάνονται στον νόμο 4070/2012 με τον διακριτικό τίτλο «Ρυθμίσεις Ηλεκτρονικών Επικοινωνιών, Μεταφορών, Δημοσίων Εργων και άλλες διατάξεις», αναμένεται να επιδεινωθεί το πρόβλημα του γηρασμένου στόλου αυτοκινήτων στην Ελλάδα, κάτι που εγείρει ανησυχίες τόσο σε ό, τι αφορά τη δημόσια ασφάλεια όσο και την προστασία του περιβάλλοντος. Σύμφωνα, λοιπόν, με τον νόμο 4070/2012 αυξάνεται η ηλικία υποχρεωτικής αντικατάστασης των ταξί στα 15 χρόνια, από 12 που ίσχυε με την προηγούμενη νομοθεσία, για τα οχήματα έως 1.950 κ. ε. Και στα 18 χρόνια από 14 που ίσχυε, για τα οχήματα από 1.950 κ. ε. Τα παραπάνω όρια ισχύουν για την Αττική και τη Θεσσαλονίκη, καθώς για την υπόλοιπη Ελλάδα τίθεται όριο αντικατάστασης τα 20 χρόνια και για τις πόλεις με πληθυσμό κάτω από 3.000 κατοίκους το ταξί πρέπει να αποσυρθεί αφού συμπληρωθούν 24 χρόνια από την έκδοση της άδειας κυκλοφορίας.

Σημαντική είναι η αύξηση και για το όριο ηλικίας αντικατάστασης των τουριστικών λεωφορείων, καθώς ενώ βάσει του νόμου 2963/2001 είχε οριστεί στα 23 έτη, πλέον με τον νόμο Βορίδη αυξάνεται στα 27 έτη.

Βασικό επιχείρημα των παραπάνω αλλαγών είναι ότι λόγω κρίσης η αντικατάσταση των οχημάτων εντός μικρότερου χρονικού διαστήματος θα ήταν πολύ δύσκολη έως απαγορευτική. Την ίδια ώρα, ωστόσο, αυτό που επισημαίνουν παράγοντες της αγοράς αυτοκινήτου είναι ότι πέρα από τα περιβαλλοντικά ζητήματα αλλά και ζητήματα ασφάλειας των μεταφορών που τίθενται, το κόστος συντήρησης ενός αυτοκινήτου ταξί που κυκλοφορεί στο κέντρο της Αθήνας και έχει ηλικία πάνω από 10 χρόνια μπορεί τελικά να είναι και μεγαλύτερο αναλογικά από το κόστος αγοράς καινούργιου.

Αξίζει να σημειωθεί ότι ήδη στην Ελλάδα ο στόλος των κυκλοφορούντων οχημάτων είναι γηρασμένος σε σύγκριση με τις άλλες χώρες της Ευρώπης. Ο μέσος όρος ηλικίας των οχημάτων, συνολικά, που κυκλοφορούν στην Ελλάδα είναι 10,5 χρόνια, έναντι 8,2 στην Ευρώπη. Ειδικά ο μέσος όρος ηλικίας φορτηγών και λεωφορείων είναι πλέον 18 χρόνια στην Ελλάδα, καθώς εισάγονται και πολλά μεταχειρισμένα. Τον Μάρτιο του 2012, για παράδειγμα, κυκλοφόρησαν για πρώτη φορά στην Ελλάδα 51 λεωφορεία, εκ των οποίων όμως μόνο τα 13 ήταν καινούργια και από αυτά, τα 8 ήταν αστικά λεωφορεία.

Πηγή

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου