Σάββατο 17 Νοεμβρίου 2012

Αποχαιρέτα τη χλιδάτη ζωή που ήξερες...


17/11/2012

Ένα ρεπορτάζ της γερμανικής Bild αμέσως μετά τις εκλογές παρουσίαζε τους Έλληνες ως... αραχτούς στην παραλία, που πίνουν μπίρες, κάνουν διακοπές σε γιοτ και ζουν σε βίλες, ενώ έχουν υπέροχες αμαξάρες χιλιάδων ευρώ. Η απόλυτη χλιδή δηλαδή, σύμφωνα με τον Γερμανό ρεπόρτερ. Είναι, όμως, έτσι; Διότι αν κάνει κάποιος μια έρευνα στην αγορά των λεγόμενων πολυτελών προϊόντων θα διαπιστώσει ότι η Ελλάδα μοιάζει με ένα απέραντο... σφυρί. Τα πάντα πωλούνται και κανείς δεν τα αγοράζει.

Η περίοδος της μεγάλης χλιδής, του πολυτελούς life style όπου δεν χωρούσαν... τσιγκουνιές και όπου οι Έλληνες -από τον πλουσιότερο μέχρι τον υπάλληλο αγόραζαν ακόμη και ακριβά για την τσέπη τους αντικείμενα, έχει περάσει προ πολλού.

Αυτό που συναντά κανείς είναι στην κυριολεξία «νεκροταφεία» πολυτελείας. Πανάκριβα σπίτια στα πολυτελή προάστια και τα νησιά πωλούνται σε ιδιαίτερα χαμηλές τιμές, αλλά κανείς δεν ενδιαφέρεται. Ονειρεμένες κατοικίες που κάποτε κόστιζαν 8 και 10 εκατ. ευρώ τώρα προσφέρονται έως και 60% κάτω, όμως, λίγοι? συγκινούνται από αυτό.

 Αυτοκίνητα, που μόνο στα όνειρά τους βλέπουν οι περισσότεροι Έλληνες, δίνονται έναντι πινακίου φακής. Porsche, Bentley, Mazeratti, Lotus που αγοράστηκαν έναντι δεκάδων χιλιάδων ευρώ την εποχή των «παχιών αγελάδων», σήμερα δίνονται όσο το κόστος ενός... μεταχειρισμένου μεσαίας κατηγορίας.

Σκάφη αναψυχής, από πολυτελή γιοτ μέχρι φουσκωτά, «σκουριάζουν» στις μαρίνες όλης της χώρας, με τα πωλητήρια να μένουν επί μήνες στις καρίνες τους. Η κρίση «έφαγε» την πολυτέλεια και τον νεοπλουτισμό, που κορυφώθηκε την περίοδο της χρηματιστηριακής φούσκας και μέχρι το 2008. Τώρα, τεράστιες περιουσίες βγαίνουν σε... πλειστηριασμό, χωρίς, πάντως, να υπάρχουν πολλοί που θα ήθελαν να εκμεταλλευτούν τις μεγάλες ευκαιρίες.

Δεν έχει προηγούμενο αυτό που βιώνει την τελευταία τριετία η αγορά πολυτελών κατοικιών στην Ελλάδα. Τα ακριβά σπίτια στα βόρεια και νότια προάστια, στο Καστρί, την Εκάλη, τη Βουλιαγμένη και όλη την παραλιακή, στη Μύκονο, τη Σαντορίνη και την Αράχοβα, έχουν βγει στο σφυρί. Οι τιμές τους έχουν κατρακυλήσει από το 2008 ακόμη και πάνω από 50%, ενώ όσο πιο μεγάλο είναι το ακίνητο τόσο μεγαλύτερη και η έκπτωση.

Πλούσιοι επιχειρηματίες που «ξέπεσαν», γιάπις του χρηματιστηρίου που καταστράφηκαν και ξεπουλάνε ό,τι έχουν, νεόπλουτοι που αγόρασαν το... κεραμίδι των ονείρων τους και τώρα δεν μπορούν να το συντηρήσουν, κατασκευαστικές εταιρείες που έκτισαν μεγάλα και χλιδάτα ακίνητα τα οποία έχουν μείνει στα μπετά.


Κάτω από την αντικειμενική

Αυτοί οι βασικότεροι πωλητές ακινήτων αξίας από 500 χιλιάδες ευρώ και πάνω. Σήμερα στις αγγελίες των εφημερίδων και τα χαρτοφυλάκια των μεσιτικών γραφείων υπάρχουν εκατοντάδες αγγελίες για ακίνητα που πωλούνται ακόμη και κάτω από την αντικειμενική τους αξία.

Το εντυπωσιακό στοιχείο είναι ότι στις ακριβές περιοχές υπάρχουν πάρα πολλά νεόδμητα σπίτια που πωλούνται σε χαμηλή τιμή και σίγουρα έχουν περάσει οι εποχές όπου το τετραγωνικό μέτρο κόστιζε 6 - 7 χιλιάδες ευρώ.

Για παράδειγμα, στην Εκάλη πολυτελής μονοκατοικία 450 τ.μ. κοστίζει 2,1 εκατ. ευρώ, ενώ πριν 4 χρόνια το κόστος της θα ήταν σίγουρα πάνω από 3 εκατ. ευρώ. Στην ίδια περιοχή, μεζονέτα 50 τ.μ. δεκαετίας πωλείται 1,2 εκατ. ευρώ και μονοκατοικία 620 τ.μ. δίνεται 1,9 εκατ. ευρώ. Στο Καστρί, 360 τ.μ. δίνονται 1,2 εκατ. ευρώ με πρόσφατη έκπτωση 200.000 ευρώ. Επίσης μεζονέτα που αγοράστηκε πριν 8 χρόνια 3 εκατ. δίνεται σήμερα 1,2 εκατ., ενώ πρόσφατα επιχειρηματίας αγόρασε μοναδική μονοκατοικία με 7 εκατ. ευρώ αν και η αντικειμενική της ξεπερνούσε τα 9 - 10 εκατ.

Στη Βουλιαγμένη, όπου το τ.μ. είχε ξεπεράσει τα 15.000 ευρώ, βρίσκεται κανείς και στη μισή τιμή. Διαμέρισμα 210 τ.μ. δίνεται 1,8 εκατ., αλλά τιμή... συζητήσιμη. Επίσης, τεράστια ευκαιρία θεωρείται νεόδμητη μεζονέτα 840 τ.μ. μόλις με... 5 εκατ. όταν παλιότερα θα ξεπερνούσε τα 10 εκατ.

Στο Λαγονήσι, μονοκατοικία 550 τ.μ. δίνεται 1,8 εκατ. ευρώ, σε τιμή μειωμένη κατά 1 εκατ. ευρώ. Πρόσφατα στην ίδια περιοχή με θέα στη θάλασσα πωλήθηκε βίλα σε οικόπεδο 6 στρ. μόλις 5 εκατ. ενώ αρχικά ζητούνταν 12 εκατ.

Στη Μύκονο, νεόδμητη μεζονέτα 300 τ.μ. δίνεται 1,2 εκατ. ευρώ ενώ συγκρότημα μεζονετών, συνολικής επιφάνειας 1.000 τ.μ. πωλείται από 3,5 εκατ. μόλις... 2 εκατ. ευρώ. Επίσης 250 τ.μ. μοναδική μεζονέτα δίνεται με τωρινή προσφορά μείον 300.0000, στα 2,3 εκατ.

Μόλις... 1 εκατ. ευρώ για πολυτελές σαλέ 400 τ.μ. στην Αράχωβα, ενώ μονοκατοικία 500 τ.μ. δίνεται 1,3 εκατ.


Ευκαιρίες στα ακριβά

Οι ευκαιρίες είναι αμέτρητες στα επίπεδα πάνω από 1 εκατ. ευρώ και οι ειδικοί της αγοράς λένε ότι θα αυξηθούν μετά την ανακοίνωση του νέου φορολογικού καθεστώτος. Η επιβολή ενιαίου φόρου στα ακίνητα, ίσως και χωρίς αφορολόγητο, θα επιβαρύνει σημαντικά τους ιδιοκτήτες τους που θα θελήσουν να τα «ξεφορτωθούν» όσο όσο. Το υψηλό κόστος συντήρησης, τα τεκμήρια διαβίωσης και η ανάγκη για ρευστότητα είναι επίσης οι αιτίες που τα ακίνητα βγαίνουν στο σφυρί. Με τις αγοραπωλησίες, πάντως, να μετριούνται στα δάκτυλα των χεριών αυτή τη χρονιά.

Σε κάθε περίπτωση, η πολυτελής κατοικία στην Ελλάδα έχει «πεθάνει», λένε οι ειδικοί κι εκτιμούν ότι η μεγάλη «φούσκα» της πολυτέλειας έχει σκάσει. Όσοι Έλληνες, και κυρίως ξένοι, έχουν ρευστό θα αγοράσουν... μπιρ παρά. Αλλιώς τα περισσότερα από τα ακριβά ακίνητα θα μείνουν για χρόνια στα αζήτητα.

«Τιτανικός» στα σκάφη αναψυχής

Μόνο με τον... «Τιτανικό» μπορεί να συγκριθεί η ελληνική αγορά σκαφών αναψυχής με θύματα τους ιδιοκτήτες τους οι οποίοι κυρίως λόγω των τεκμηρίων, αλλά και της αύξησης των καυσίμων διαθέτουν έναντι «πινακίου φακής» τα υπερπολυτελή ή λιγότερο πολυτελή σκάφη αναψυχής τους. Ειδικότερα, ιδιοκτήτης σκάφους 11 μέτρων κατασκευής 2010 το οποίο αποκτήθηκε έναντι 150.000 ευρώ δίδεται έναντι μόλις 40.000 ευρώ ή ανταλλάσσεται με βάρκα μήκους 6,5 μέτρων και χωρίς καμπίνα.

Άλλος ιδιοκτήτης σκάφους 18 μέτρων το οποίος αποκτήθηκε πριν τρία χρόνια έναντι 280.000 ευρώ ύστερα από 18 μήνες προσφοράς μέσω αγγελιών και μεσιτών έχει πέσει σε μόλις 50.000 ευρώ. Σε μικρότερες κατηγορίες σκαφών από έξι έως εννέα μέτρα τα πράγματα είναι πολύ χειρότερα καθώς η μέση τιμή απόκτησής τους κυμαίνεται στις 50.000 ευρώ και πλέον υπάρχει πληθώρα σκαφών προς πώληση έναντι 10 - 15.000 ευρώ ή ανταλλαγής τους με μικρότερες βάρκες. Σύμφωνα μάλιστα με στελέχη της αγοράς αυτή τη στιγμή διατίθενται περισσότερα από 4.000 σκάφη και η συντριπτική τους πλειονότητα αφορά σε «σκαριά» έως 12 μέτρα μήκος.

Όπως επισημαίνει στην «ΗτΣ» ο Β' Αντιπρόεδρος του Συνδέσμου Ελλήνων Κατασκευαστών Πολυεστερικών Σκαφών Παρελκομένων Εξαρτημάτων Εμπόρων και Υπηρεσιών (ΣΕΚΑΠΛΑΣ) Ν. Αγγελάκης, «η κατάσταση στην ελληνική αγορά σκαφών είναι δραματική. Από την μία μεριά έχουμε τα απίστευτα υψηλά τεκμήρια και από την άλλη το Φόρο Πολυτελείας και την αύξηση στα καύσιμα. Αποτέλεσμα των παραπάνω είναι να έχουν βάλει λουκέτο οι 120 από τις 180 εταιρείες του κλάδου, ενώ παράλληλα να έχει απολυθεί το 70% των περίπου 45.000 υπαλλήλων που απασχολούσε συνολικά ο κλάδος». Παράλληλα, ο κ. Αγγελάκης τονίζει πως η συντριπτική πλειονότητα των μεγάλων γιοτ έχουν αλλάξει την ελληνική σημαία με εκείνη των Μαλβίδων ή της Τουρκίας.

To μέλος του Δ.Σ. του ΣΕΚΑΠΛΑΣ Δ. Καρυοφύλλης τόνισε στην «ΗτΣ»: «Μια βάρκα πλέον αντιμετωπίζεται ως γιοτ αναλογικά με τα έσοδα που έχει ο κάτοχός της. Αντίστοιχα στα Ι.Χ. της κατηγορίας των 8.000 - 10.000 ευρώ τα τεκμήρια είναι πολύ χαμηλότερα. Ωστόσο, τα στελέχη της κυβέρνησης το μόνο που έχουν καταφέρει να κάνουν με την επιβολή τεκμηρίων και Φόρου Πολυτελείας είναι να οδηγήσουν στο λουκέτο την ελληνική βιομηχανία και βιοτεχνία σκαφών, καθώς τα χιλιάδες μεταχειρισμένα σκάφη που διατίθενται σε άκρως δελεαστικές τιμές έχουν παγώσει κυριολεκτικά τις εργασίες στα ναυπηγεία της χώρας. Μέχρι πρότινος το 70% των σκαφών που διατίθεντο ήταν ελληνικά, αλλά δυστυχώς σε λίγο δεν θα υπάρχουν ελληνικά σκάφη αναψυχής»!

Όσον αφορά στις προσωρινές ακινησίες σκαφών αναψυχής, από τον Οκτώβριο του 2011 έως και τον Μάρτιο του 2012 είχαν κατατεθεί 5.740 άδειες εκτέλεσης πλόων στα κατά τόπους λιμεναρχεία, ενώ αυτές τις ημέρες εκατοντάδες ιδιοκτήτες σπεύδουν να καταθέσουν τις άδειες τους ώστε να μειώσουν ή να γλιτώσουν τα τεκμήρια του 2013...

Πόρσε ανταλλάσσεται με... Smart, λιμουζίνες με... 6.000 ευρώ

Στο «σφυρί» έχουν βγει περίπου 85.000 αυτοκίνητα, εκ των οποίων τα 25.000 αφορούν σε μοντέλα με κινητήρες από 2.000 κ.εκ. και άνω εξαιτίας των υψηλών Τελών Κυκλοφορίας, των τεκμηρίων, των ασφαλίστρων αλλά και του κόστους χρήσης. Τις τελευταίες ημέρες ιδιοκτήτες υπερπολυτελών Ι.Χ. ή λιγότερο με κινητήρες από 2 λίτρα και άνω έχουν κατακλύσει την αγορά, προσδοκώντας την πώλησή τους ή την ανταλλαγή τους με κάποιο μικρότερο.

Ειδικότερα, ιδιοκτήτης Porsche Cayenne S, 2007, και μόλις 45.000 χλμ. κατάφερε τελικά να το ανταλλάξει με... Smart του 2008, αφού προηγουμένως είχε γυρίσει όλες σχεδόν τις εμπορίες αυτοκινήτων αναζητώντας 10.000 ευρώ για να το διαθέσει. Το συγκεκριμένο αυτοκίνητο είχε αγοραστεί από την Ελλάδα 125.000 ευρώ το 2007!

Ιδιοκτήτης Mitsubishi Pajero 3,5 λίτρων, πενταετίας, κατάφερε να το πουλήσει έναντι 1.500 ευρώ, τιμή η οποία ήταν η υψηλότερη που δόθηκε από έμπορο!

Ιδιοκτήτης BMW 520 του 2009 με μόλις 24.000 χλμ. αναζητά να τη διαθέσει έναντι 10.000 ευρώ, ώστε να αποπληρώσει το δάνειο με το οποίο απέκτησε το αυτοκίνητο.

Όπως επισημαίνει στην «ΗτΣ» το μέλος του ΣΕΕΑΕ Ευρυπίδης Κωνσταντινίδης: «Ολη η Ελλάδα έχω την αίσθηση πως προσπαθεί να πουλήσει όσο όσο το αυτοκίνητό του, κυρίως αν διαθέτει κινητήρα από 2 λίτρα και άνω. Στα οχήματα με μικρότερους κινητήρες, από 1,6 έως και 1,8 λίτρα, η κατάσταση είναι λίγο καλύτερη, αλλά και εκεί οι τιμές διάθεσης είναι πολύ χαμηλές σε σχέση με τις τιμές απόκτησης. Σύμφωνα με μια έρευνα που πραγματοποίησε η «ΗτΣ» στο Διαδίκτυο, αποδείχθηκε πως αυτή τη στιγμή διατίθενται περισσότερα από 85.000 Ι.Χ., εκ των οποίων τα 25.000 αφορούν σε μοντέλα με κινητήρες από 2 λίτρα και άνω και έχουν 1η άδεια κυκλοφορίας μετά την 1/1/2002.

Οι υποψήφιοι αγοραστές μπορούν να βρουν Porsche Boxster από 5.000 ευρώ, Porsche Cayenne από 10.000 ευρώ και BMW M3 από 5.000 ευρώ, ενώ από τις 4.500 ευρώ ξεκινούν οι τιμές διάθεσης της κορυφαίας M5.

Στα υπερπολυτελή αυτοκίνητα, όπως η Bentley, διατίθενται τουλάχιστον οκτώ μοντέλα με τιμές εκκίνησης τις 50.000 ευρώ, τη στιγμή που αποκτήθηκαν έναντι τουλάχιστον 250.000 ευρώ πριν από δύο χρόνια!

Αντίστοιχα, η λιμουζίνα Audi A8 διατίθεται σε τιμές που ξεκινούν από τις 6.000 ευρώ, ενώ το υπερόπλο της γερμανικής εταιρείας R8 από μόλις 50.000 ευρώ. Στα supersport cars η εικόνα είναι η ίδια, καθώς με 40.000 ευρώ μπορεί κανείς να αποκτήσει Ferrari ή Lamborghini, ενώ με 42.000 ευρώ μπορεί να επιλέξει κάποια Aston Martin από τις δεκάδες που διατίθενται.

Στα τετρακίνητα οι τιμές έχουν κυριολεκτικά εξευτελιστεί, καθώς διατίθενται εκατοντάδες VW Touareg από 5.000 ευρώ, Audi Allroad από 4.000 ευρώ, ενώ στα φθηνότερα Hyundai Santa Fe και Kia Sportage οι τιμές διάθεσης ξεκινούν από τα 1.700 και 800 ευρώ αντίστοιχα!

Όσον αφορά στις εξαγωγές, φαίνεται πως και αυτές φθίνουν, καθώς στην παγκόσμια αγορά έχουν βγει στο «σφυρί» εκατοντάδες χιλιάδες αυτοκίνητα που προέρχονται από την Ιταλία, την Ισπανία και την Πορτογαλία.

Ι.Χ. και σκάφη σε τιμή ευκαιρίας

- VW Touareg από 5 χιλ. ευρώ και Audi Allroad από 4.000 ευρώ
- Ιδιοκτήτης σκάφους 11 μέτρων κατασκευής 2010 και αξίας 150.000 ευρώ το πουλάει μόλις 40.000 ευρώ ή το ανταλλάσσει με βάρκα μήκους 6,5 μέτρων
- Ιδιοκτήτης σκάφους 18 μέτρων το οποίο αποκτήθηκε πριν από τρία χρόνια, έναντι 280.000 ευρώ, το δίνει μόλις 50.000 ευρώ.

Πηγή

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου