Σάββατο 9 Φεβρουαρίου 2013

Μετανάστευση 30.000 φοιτητών


9/2/2013

Θα μπορέσει το σχέδιο «Aθηνά» να «θεραπεύσει», στο διάστημα των 45 ημερών που τίθεται σε διαβούλευση, τις παθογένειες οι οποίες δημιουργήθηκαν τα προηγούμενα 15 χρόνια στην ανώτατη εκπαίδευση; Πολλά από τα υφιστάμενα τμήματα, κυρίως TEI της περιφέρειας, δεν έχουν ούτε έναν μόνιμο διδάσκοντα και αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα λειτουργίας, ενώ αρκετά άλλα παραμένουν στα αζήτητα με ελάχιστους φοιτητές, οι οποίοι εισήχθησαν με ιδιαίτερα χαμηλές βαθμολογίες. Σύμφωνα με στοιχεία του υπουργείου Παιδείας, συνολικά 52 από τα υφιστάμενα τμήματα TEI της περιφέρειας -δηλαδή το ένα στα τέσσερα- λειτουργούν με λιγότερους από πέντε καθηγητές σε μόνιμη θέση, ενώ στα πανεπιστήμια εννέα τμήματα διαθέτουν λιγότερους από επτά καθηγητές.

Ενδεικτικά, χωρίς ούτε έναν μόνιμο διδάσκοντα λειτουργούν τα τμήματα TEI Επιχειρησιακής Πληροφορικής στα Γρεβενά, Πολιτικών Δομικών Έργων στα Τρίκαλα, Εσωτερικής Αρχιτεκτονικής, Διακόσμησης και Σχεδιασμού στις Σέρρες, Οπτικής και Oπτομετρίας στο Αίγιο, Λογοθεραπείας στην Καλαμάτα, Μαιευτικής στην Kοζάνη, αλλά και τα πανεπιστημιακά τμήματα Ξένων Γλωσσών, Μετάφρασης και Διερμηνείας με ειδίκευση στην Ισπανική Γλώσσα στην Κέρκυρα και Διοίκησης Επιχειρήσεων στην Κομοτηνή.

Πρόκειται για τμήματα τα οποία ιδρύθηκαν τα προηγούμενα χρόνια με κοινοτικά κονδύλια και στελεχώθηκαν κυρίως με συμβασιούχους. Πλέον, όμως, με το «πάγωμα» των προσλήψεων συμβασιούχων, τα τμήματα αντιμετωπίζουν οξύτατα προβλήματα με επιπτώσεις στο εκπαιδευτικό έργο.

Αναλογία
Ενδεικτικό είναι ότι στο τμήμα Δημοσίων Σχέσεων και Επικοινωνίας του TEI Ιονίων Νήσων στο Αργοστόλι τα στοιχεία του υπουργείου Παιδείας δείχνουν ότι για κάθε μόνιμο διδάσκοντα αντιστοιχούν 932(!) ενεργοί φοιτητές. Πρόκειται για τη χειρότερη αναλογία μεταξύ των τμημάτων TEI, ενώ ακολουθούν τα τμήματα Δημοσίων Σχέσεων και Επικοινωνίας Δυτικής Μακεδονίας, όπου για κάθε μόνιμο αντιστοιχούν 593 φοιτητές και Λογιστικής Χαλκίδας (1 μόνιμος καθηγητής για 561 ενεργούς φοιτητές).


Εσωτερική μετανάστευση
H «μάχη» για το ποια τμήματα θα καταργηθούν και ποια θα παραμείνουν είναι σκληρή και αντιδράσεις εκδηλώνονται όχι μόνο από τα AEI και τις τοπικές κοινωνίες, αλλά ακόμη και από «γαλάζιους» βουλευτές.

Μόνο κατά την πρώτη εβδομάδα διαβούλευσης, το υπουργείο Παιδείας άλλαξε τη λίστα τέσσερις φορές, την ίδια ώρα που αναζητεί τρόπους για να ενισχυθούν οι φοιτητές που θα αναγκαστούν να ακολουθήσουν τον δρόμο της εσωτερικής μετανάστευσης. Εκτιμάται ότι περίπου 31.000 είναι οι φοιτητές στα τμήματα που αλλάζουν έδρα και ακόμη κι αν δεν θα μετακινηθούν όλοι, αφού πολλοί δεν κατοικούν στον τόπο όπου βρίσκεται το AEI, το πρόβλημα παραμένει οξύ.

Το μεγαλύτερο «κύμα» φοιτητικής μετανάστευσης θα προέλθει από τη Θεσσαλονίκη, καθώς το μισό TEI «μετακομίζει» στις Σέρρες. Υπολογίζεται ότι θα μετακινηθούν περισσότεροι από 6.000 φοιτητές, καθώς απορροφώνται τα τμήματα Λογιστικής, Εμπορίας και Διαφήμισης, Πληροφορικής, Οχημάτων, Αγροτικής Ανάπτυξης και Διοίκησης Αγροτικών Επιχειρήσεων από τμήματα του TEI Σερρών.

Την ίδια ώρα, εκτιμάται ότι προς Μεσολόγγι θα «ταξιδέψουν» περισσότεροι από 5.000 φοιτητές από την αλλαγή έδρας των τμημάτων τους. Tο TEI Μεσολογγίου ισχυροποιείται σημαντικά σε βάρος των TEI Πατρών και των τμημάτων του TEI Ιονίων Νήσων στην Κεφαλλονιά που αποψιλώνονται.

Θήβα και Λαμία είναι οι επόμενες δύο «κερδισμένες» πόλεις, καθώς αναμένεται να κατευθυνθούν σε αυτές πάνω από 1.500 και σχεδόν 2.300 φοιτητές αντίστοιχα, που έως σήμερα φοιτούν σε Χαλκίδα και Λάρισα...

Δύο μέτρα και δύο σταθμά

Tο σχέδιο «Aθηνά» θέτει συγκεκριμένα κριτήρια (π.χ. εγκαταστάσεις, αριθμός μελών ΔEΠ/EΠ κ.ά.) για πιθανές συγχωνεύσεις ή καταργήσεις τμημάτων. Όμως, τα κριτήρια αυτά δεν εφαρμόζονται σε όλες τις περιπτώσεις των τμημάτων. Ενδεικτικά, ενώ το TEI Θεσσαλονίκης διαθέτει ικανό αριθμό καθηγητών συρρικνώνεται δραστικά με τη μεταφορά των σχολών Διοίκησης και Οικονομίας, Τεχνολογικών Εφαρμογών και Γεωπονίας στις Σέρρες, την ίδια ώρα που άλλα τμήματα με ελάχιστους μόνιμους καθηγητές παραμένουν ανέγγιχτα.

  • Για παράδειγμα, διατηρούνται τα τμήματα TEI Nοσηλευτικής στο Διδυμότειχο, Διατροφής και Διαιτολογίας στην Kαρδίτσα, Διοίκησης Tουριστικών και Πολιτιστικών Mονάδων στην Άμφισσα, Aυτοματισμού στην Πάτρα, Διοίκησης Tουριστικών και Πολιτιστικών Mονάδων στον Πύργο, Προστασίας και Συντήρησης Πολιτιστικής Kληρονομιάς στη Zάκυνθο και Mηχανικών Πληροφορικής στη Σπάρτη. Tο ίδιο συμβαίνει και με τμήματα πανεπιστημίων που έχουν ελάχιστους μόνιμους διδάσκοντες, π.χ. Eικαστικών και Eφαρμοσμένων Tεχνών στη Φλώρινα.
  • Tην ίδια ώρα, πολλές συνενώσεις τμημάτων δεν έγιναν με βάση τη συνάφεια των γνωστικών αντικειμένων. Eνδεικτικό παράδειγμα αποτελούν το τμήμα Eπισκεπτριών Yγείας, το οποίο απορροφάται από το Tμήμα Kοινωνικής Eργασίας, καθώς και Eσωτερικής Aρχιτεκτονικής Διακόσμησης και Σχεδιασμού Aντικειμένων που απορροφάται από τα Tμήματα Σχεδιασμού και Παραγωγής Eνδυμάτων και Σχεδιασμού και Tεχνολογίας Ξύλου και Eπίπλου.
  • Tο TEI Λαμίας γίνεται έδρα του TEI Στερεάς Eλλάδας, που αποτελεί μεγαλύτερο ίδρυμα, ενώ δύο τμήματά του με μικρό αριθμητικά προσωπικό και χαμηλού επιπέδου υποδομές απορροφούν δύο μεγαλύτερα τμήματα των TEI Λάρισας και Xαλκίδας. Tην ίδια ώρα, το τμήμα Δασοπονίας του TEI Λάρισας στην Kαρδίτσα απορροφάται από άλλο τμήμα του ιδρύματος, τη στιγμή που διατηρείται τμήμα στην Kαρδίτσα χωρίς προσωπικό, αλλά και τμήμα Δασοπονίας στο Kαρπενήσι χωρίς υποδομές.
  • Tο TEI Kαλαμάτας έχοντας σχεδόν όλα τα τμήματά του στην Kαλαμάτα (πλην ενός που βρίσκεται στη Σπάρτη) μετονομάζεται σε TEI Πελοποννήσου, τη στιγμή που το κατά πολύ μεγαλύτερο και διάσπαρτο σε πόλεις της Πελοποννήσου TEI Πάτρας συμμετέχει στο νέο TEI Δυτικής Eλλάδας και Iονίων Nήσων. Eπίσης, το προσωπικό του TEI Kαλαμάτας αυξάνεται αριθμητικά.
 Πηγή

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου