Τρίτη 19 Φεβρουαρίου 2013

Οι δρόμοι της Θεσσαλονίκης στους... πεζούς


17/2/2013

Πενήντα δρόμοι, μικροί και μεγάλοι, σε σχεδόν όλες τις γειτονιές του δήμου Θεσσαλονίκης, αλλάζουν όψη και γίνονται φιλικοί και φιλόξενοι για τους πεζούς. Το σχέδιο του δήμου Θεσσαλονίκης για «έξωση» των ΙΧ από το κέντρο της πόλης προχωρά με συγκεκριμένα έργα.

Μια πρώτη καλή γεύση έχουν πάρει οι κάτοικοι και οι επισκέπτες του κέντρου της πόλης, αφού δρόμοι όπως η Λώρη Μαργαρίτη, η Μορκεντάου, η Λασσάνη, αλλά και πολλοί ακόμη, μετατράπηκαν σε ήπιας κυκλοφορίας, ενώ κάποιοι πεζοδρομήθηκαν. Τι θα πει μετατροπή μίας οδού σε ήπιας κυκλοφορίας; Θα πει ότι διευρύνθηκαν τα πεζοδρόμια της, ενώ για τα ΙΧ έμεινε μόνο μία λωρίδα διέλευσης, αφού οι θέσεις στάθμευσης καταργήθηκαν. Επιπλέον, τα μεταλλικά κολονάκια που υπάρχουν δεν αφήνουν περιθώριο σε κάποιον οδηγό να καβαλήσει με το ΙΧ το πεζοδρόμιο για να παρκάρει. Ετσι ο πεζός μπορεί πλέον να κινηθεί ανενόχλητος σε ένα περιβάλλον που δεν είναι εχθρικό.

Ωστόσο, η πόλη μοιάζει για μία ακόμη φορά να διχάζεται. Από τη μια υπάρχουν αυτοί που επικροτούν. Από την άλλη, όμως, κάτοικοι του κέντρου διαμαρτύρονται καθώς χάνονται θέσεις στάθμευσης.

Δράση και αντίδραση

«Είναι προφανές ότι κάθε δράση προκαλεί και αντίδραση», σχολιάζει ο αντιδήμαρχος Αστικού Σχεδιασμού Θεσσαλονίκης, Ανδρέας Κουράκης. Προσθέτει ότι ο περιορισμός των μετακινήσεων με αυτοκίνητο αποτελεί προγραμματική δέσμευση της παράταξης «Πρωτοβουλία για τη Θεσσαλονίκη», με ταυτόχρονη προώθηση των μετακινήσεων με τα πόδια, τα ποδήλατα και τα ΜΜΜ.

«Η βιώσιμη κινητικότητα είναι για μας το ζητούμενο, ώστε ο πολίτης να μπορεί να περπατά στα πεζοδρόμια, χωρίς να υπάρχουν παράνομα παρκαρισμένα αυτοκίνητα. Το μήνυμα είναι ξεκάθαρο: αντί για τα ΙΧ στα πεζοδρόμια, προτιμούμε τα δέντρα», υπογραμμίζει ο κ. Κουράκης και προσθέτει: «Είχαμε υποσχεθεί ότι σε αυτήν, την πρώτη θητεία θα κάνουμε παρεμβάσεις σε 50 δρόμους. Στο κέντρο της Θεσσαλονίκης κάναμε παρεμβάσεις (Χρυσοστόμου Σμύρνης, Δημητρίου Μαργαρίτη, Νικηφόρου Φωκά, Φιλικής Εταιρείας, Κωνσταντίνου Παλαιολόγου, Λώρη Μαργαρίτη, Μορκεντάου, Λασσάνη, Διαλέττη, Γρηγορίου Παλαμά, Ρογκότη, Ρωμανού, Δαγκλή, Τσόπελα, Μανουσογιαννάκη) και τις συνεχίζουμε, με πολύ μεγάλη προσοχή, ώστε να μην οξύνουμε περαιτέρω το ούτως ή άλλως οξύ πρόβλημα στάθμευσης. Οι υπόλοιπες παρεμβάσεις γίνονται περιμετρικά του κέντρου».

Επισημαίνει, άλλωστε, ότι αιτήματα για μετατροπή οδών σε ήπιας κυκλοφορίας υπάρχουν από όλο το κέντρο, όμως ο δήμος είναι προς το παρόν επιφυλακτικός, μέχρι να δρομολογηθούν λύσεις για τη στάθμευση. Ξεκαθαρίζει, επίσης, ότι, τουλάχιστον για αυτήν τη θητεία, δεν υπάρχει σκέψη για πεζοδρόμηση της Τσιμισκή.

Πάρκινγκ

Στο μεταξύ, οι υπηρεσίες του δήμου ετοιμάζουν προγραμματική σύμβαση και τις αμέσως επόμενες μέρες, σύμφωνα με τον αντιδήμαρχο, θα κληθούν όλοι οι ιδιοκτήτες πάρκινγκ στη Θεσσαλονίκη να διαθέσουν συγκεκριμένο αριθμό θέσεων στάθμευσης (πιθανώς το 30% της δυναμικότητας του κάθε πάρκινγκ) σε κατοίκους του δήμου, έναντι χαμηλού τιμήματος.

Η κίνηση αυτή θα γίνει από το δήμο ως αντιστάθμισμα για τις θέσεις στάθμευσης που χάνονται από το κέντρο της πόλης λόγω της μετατροπής των οδών σε ήπιας κυκλοφορίας. Αν η συμφωνία προχωρήσει, οι μόνιμοι κάτοικοι του κέντρου θα πληρώνουν το μήνα 75 ευρώ για στάθμευση, ενώ το όφελος για τα πάρκινγκ που θα μετέχουν στο πρόγραμμα θα είναι η απαλλαγή από τα δημοτικά τέλη.

Σήμερα, η μηνιαία στάθμευση κοστίζει, ανάλογα με το πάρκινγκ, έως 290 ευρώ το μήνα. Σημειωτέον ότι το συγκεκριμένο πρόγραμμα είχε σχεδιαστεί να λειτουργήσει από το περασμένο φθινόπωρο, ωστόσο για διάφορους λόγους καθυστέρησε.

Εξοστρακισμός

Η μετατροπή οδών σε ήπιας κυκλοφορίας είναι ένα ιδιαίτερα πετυχημένο μέτρο, σύμφωνα με τον πρόεδρο του Εμπορικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης, Κωστή Χαντζαρίδη. «Το μέτρο βοηθά ώστε να βελτιωθεί η εικόνα της Θεσσαλονίκης και να κυκλοφορούν ευκολότερα οι πεζοί. Ωστόσο, η κατάργηση των θέσεων στάθμευσης από οπουδήποτε, όπως για παράδειγμα στη λεωφόρο Νίκης, στο ύψος της Αριστοτέλους, αποθαρρύνει την είσοδο των ΙΧ στην πόλη και ταυτόχρονα ενισχύει το φαινόμενο της παράνομης στάθμευσης. Όμως ο εξοστρακισμός του αυτοκινήτου σκοτώνει την κατανάλωση», υπογραμμίζει ο κ. Χαντζαρίδης.

«Η Θεσσαλονίκη είναι αδύνατο να ''εξανθρωπιστεί'' αν δεν περάσουν πολλά χρόνια, με τολμηρά και διαρκή μέτρα εκδίωξης του εισβολέα – αυτοκινήτου, από τους χώρους που έχει καταλάβει σε βάρος κοινωνικών λειτουργιών και του αδύναμου χρήστη, του πεζού», αναφέρει ο πρόεδρος της Ένωσης για τα Δικαιώματα των Πεζών, Γρηγόρης Μαυράκης. Προσθέτει ότι έχουν αρχίσει διαμορφώσεις δρόμων και πεζοδρομίων που αποθαρρύνουν τη χρήση του αυτοκινήτου. «Πεζοδρόμια διαπλατύνονται σε όφελος των πεζών και προστατεύονται με τα άσχημα αλλά τουλάχιστον αποτελεσματικά κολονάκια. Το κέντρο της πόλης αλλάζει όψη, γίνεται πιο προσβάσιμο και φιλικό», τονίζει ο κ. Μαυράκης.

Πηγή

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου