Πέμπτη, 5 Απριλίου 2018

Τι κρύβεται πίσω από τον πόλεμο του Τραμπ στον Bezos


5/4/2018

Του Edward Luce

Υπάρχει σοβαρός λόγος που ο Αμερικανός πρόεδρος βάλλει ανοικτά κατά της Amazon. Η προσπάθεια ελέγχου των μίντια και οι συνταγές που ακολουθούν Ουγγαρία, Τουρκία και ΗΠΑ. Ο ρόλος των fake news και η επιρροή στην εκλογική διαδικασία.

Όπως οι δισεκατομμυριούχοι, ο Jeff Bezos είναι σφιχτοχέρης. Σε αντίθεση με πολλούς άλλους, ο ιδρυτής της Amazon αρνήθηκε να συμμετέχει στο κάλεσμα του Warren Buffett να δώσει τη μισή περιουσία του σε φιλανθρωπίες. Έτσι, το πώς επιλέγει να ξοδέψει χρήματα σημαίνει κάτι. Τον περασμένο Δεκέμβριο έδωσε 250.000 δολάρια στους «Ρεπόρτερ χωρίς Σύνορα». Τέσσερα χρόνια πριν, ξόδεψε χίλιες φορές αυτό το ποσό για να αγοράσει μια εφημερίδα με προβλήματα. Οι πωλήσεις φύλλων δεν ήταν το βασικό κίνητρο.

«Δεν θα είχα αγοράσει τη Washington Post αν ήταν μια οικονομικά ταραγμένη εταιρεία αλμυρών σνακ», είπε ο κος Bezos στο περιοδικό Fortune. Ο Ντόναλντ Τραμπ πρέπει να το λάβει υπόψη. Τώρα που η Post ανήκει στον πλουσιότερο άνθρωπο του κόσμου, το μότο του έγινε «η Δημοκρατία πεθαίνει στο σκοτάδι».

Είναι δύσκολο να θυμηθείς την τελευταία φορά που Αμερικανός πρόεδρος επεδίωξε να καταστρέψει έναν εθνικό πρωταθλητή στις επιχειρήσεις. Μετά την έναρξη της καμπάνιας κατά της Amazon, την προηγούμενη εβδομάδα, ο κος Bezos είναι λιγότερο πλούσιος κατά 16 δισ. δολάρια. Αυτή η πτώση σε χρηματιστηριακή αξία είναι σχεδόν πέντε φορές η καθαρή αξία του Τραμπ, υποστηρίζει το Forbes.

O Bezos αξίζει ακόμα πάνω από 100 δις δολάρια. Αν αυτή είναι μια μάχη για την τσέπη, μπορεί εύκολα να ανταπεξέλθει. Όμως κρίνονται περισσότερα από την περιουσία του Bezos.

Αυτοί που ανησυχούν λιγότερο για την υγεία της αμερικανικής δημοκρατίας λένε στους εαυτούς τους ότι η ανικανότητα του Τραμπ υπερνικά τη μοχθηρία του. Δείτε την ποιότητα των δικηγόρων του, λένε. Οι κορυφαίοι δικηγόροι αρνούνται να τον εκπροσωπήσουν στην έρευνα για τη ρωσική εμπλοκή. Αντίθετα ο Robert Mueller, ο ειδικός ανακριτής που ηγείται της έρευνας, έχει συγκεντρώσει μια πολύ δυνατή ομάδα.

Ο Ντ. Τραμπ, όμως, είναι ιδιοφυΐα σε άλλα πράγματα. Δείτε τον χειρισμό των μίντια, όπου συστηματικά αποδεικνύεται εξυπνότερος όσων του ασκούν κριτική. Ακόμα και οι μεγαλύτεροι επικριτές του στα μίντια -ειδικά αυτοί- στηρίζονται στον Τραμπ για την αξιολόγησή τους. Στον δικό του κόσμο, όλη η δημοσιότητα είναι καλή δημοσιότητα. Η διαρκής χρήση του Twitter ίσως από μόνη της αναβίωσε την πλατφόρμα ως επιχείρηση.
Αυτά είναι τα ένστικτα τακτικής του Τραμπ. Ο πόλεμος με τον κ. Bezos μοιάζει περισσότερο με στρατηγική.

Έστειλε το πρώτο του tweet κατά της Amazon πριν από περισσότερα από δύο χρόνια, τον Δεκέμβριο του 2015. Δεδομένης της ανησυχίας του για τον Bezos και την ερευνητική δημοσιογραφία της εφημερίδας του, είναι εύλογο στοίχημα ότι ο Τραμπ θα ασχολείται με το θέμα και μετά από δύο χρόνια.

Πόσο ζημιά μπορεί να προκαλέσει; Η απάντηση είναι πολύ. Το ισχυρότερο όπλο του είναι η ρύθμιση. Πολλοί του Δημοκρατικού Κόμματος στηρίζουν τώρα την ιδέα να σπάσουν οι μεγάλες τεχνολογικές εταιρείες. Ο Τραμπ θα μπορούσε να πιέσει την Επιτροπή Εμπορίου (Federal Trade Commission) να ξεκινήσει μια αντιμονοπωλιακή έρευνα για τον αντίκτυπο της Amazon στους λιανέμπορους.

Ο Larry Kudlow, νέος οικονομικός του σύμβουλος, απ’ ό,τι φαίνεται, στηρίζει μια τέτοια επίθεση. Η Amazon ξεκάθαρα αναμένει μια αντίδραση. Έχει ήδη πολύ περισσότερους λομπίστες στην Ουάσιγκτον από κάθε άλλη τεχνολογική εταιρεία. Ο αριθμός τους διπλασιάστηκε τους τελευταίους 18 μήνες.

Ο Τραμπ έχει ήδη μεταφέρει το πεδίο της δράσης προς τους συμμάχους του στα μίντια. Την περασμένη εβδομάδα, οι Αμερικανοί έμαθαν πως η Sinclair Broadcasting, που είναι ο μεγαλύτερος ιδιοκτήτης τοπικών τηλεοπτικών σταθμών, ανάγκασε τους παρουσιαστές να απαγγείλουν μια λέξη προς λέξη «τζιχάντ» κατά των «fake news». Αυτό ήταν αρκετά οργουελικό. Λιγότερο γνωστό είναι ότι οι διορισμένοι από τον Τραμπ ρυθμιστές έχουν τροποποιήσει τους κανόνες ώστε να γίνει ευκολότερο να πετύχει η προσφορά της Sinclair για την Tribune Media. Η εξαγορά των 3,9 δις δολαρίων θα επεκτείνει το κοινό που φτάνει η Sinclair στο 70% των αμερικανικών σπιτιών.

Οι πολιτικές των παρουσιαστών κάνουν το Fox News να δείχνει κεντρώο. Οι σταθμοί του είναι υποχρεωμένοι να μεταδίδουν ένα σχεδόν νυχτερινό τμήμα από το «terrorism alert desk» που κρατά τους τηλεθεατές σε καθεστώς παράνοιας. Ένα καλύτερο όνομα θα ήταν «φοβού όλους τους Μουσουλμάνους».

Ο Τραμπ αγαπά τη Sinclair όσο απεχθάνεται τον Bezos. Εν μέσω των πρόσφατων tweet για την Amazon ήταν αυτό: Αυτοί που εν γνώσει έχουν μια άρρωστη και προκατειλημμένη ατζέντα ανησυχούν για τον ανταγωνισμό και την ποιότητα της Sinclair Broadcast.

Ακολούθησε ένα άλλο tweet, στο οποίο ο Τραμπ αμφισβήτησε την εργασιακή ασφάλεια του Jeff Zucker, επικεφαλής του CNN. Υπό τον Τραμπ, το υπουργείο Δικαιοσύνης αναζητά τρόπο να μπλοκάρει την προσφορά ύψους 85 δις δολαρίων της AT&T για την Time Warner, στην οποία ανήκει το CNN. Ο Αμερικανός πρόεδρος συχνά αναφέρεται στο κανάλι ως FNN (Fake News Network ή κανάλι ψευδών ειδήσεων).

Αυτοί που πιστεύουν ότι ο Τραμπ λειτουργεί αποκλειστικά από παρόρμηση δεν προσέχουν. Κάνει αυτό που πάντα κάνουν οι λαϊκιστές. Ο στόχος είναι τα ανεξάρτητα μίντια. Σε κάποιες περιπτώσεις, όπως στην Ουγγαρία του Victor Orban, δίνουν απευθείας κρατική διαφήμιση σε φιλικά μέσα. Στην Τουρκία του Recep Tayyip Erdogan, κυνηγούν ανεξάρτητους με φορολογικές επιδρομές. Ο ρυθμιστικός εκφοβισμός δουλεύει επίσης. Ο Τραμπ συνεχώς λέει στον κόσμο ότι σκοπεύει να χρησιμοποιήσει τέτοια εργαλεία. Συνεχίζουμε να υποβαθμίζουμε τους κινδύνους. Στο κάτω κάτω εδώ είναι Αμερική. Τέτοια πράγματα δεν συμβαίνουν.

Κι όμως ήδη συνέβησαν. Αναλογιστείτε αυτή τη μελέτη του πανεπιστημίου του Οχάιο. Βρήκε ότι οι ψηφοφόροι που μεταφέρθηκαν από τον Μπάρακ Ομπάμα το 2012 στον Ντόναλντ Τραμπ το 2016 επηρεάστηκαν από τις ψεύτικες ιστορίες: Η Χίλαρι Κλίντον έχει προβλήματα υγείας. Ο Πάπας Φραγκίσκος στηρίζει τον Τραμπ. Η Χίλαρι Κλίντον έχει πουλήσει όπλα στον ISIS. Όλα ήταν ουσιαστικά ψεύδη. Μαζί ίσως έκριναν τις εκλογές, λέει η έρευνα.

Ο Τραμπ χρησιμοποιεί την εξουσία του για να εξασφαλίσει ότι περισσότεροι Αμερικανοί καταναλώνουν περισσότερες ιστορίες όπως οι παραπάνω. Τον βοήθησε να εκλεγεί μια φορά. Γιατί να μην πιέσει γι’ αυτό το πλεονέκτημα;

Πηγή

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου