Πέμπτη 19 Μαΐου 2016

Με... κόφτη έως το 2019 ο κρατικός προϋπολογισμός


19/5/2016

Θα παραμονεύει το ελληνικό πρόγραμμα για τα επόμενα τρία χρόνια και όταν αυτό κινδυνεύσει να πέσει «έξω» οι δαπάνες που θα κόβει από τους φορείς της Γενικής Κυβέρνησης θα είναι μέχρι του ύψους του 2% του ΑΕΠ.

Για τον «κόφτη» ο λόγος, που μετά από απαίτηση των δανειστών από του χρόνου τον Ιούνιο μπαίνει σε εφαρμογή «διορθώνοντας» -εφόσον κριθεί απαραίτητο- τις αστοχίες του τρίτου μνημονίου.

Την ενεργοποίηση του «κόφτη» (ή αλλιώς μηχανισμός αυτόματης διόρθωσης του δημοσιονομικού ελλείμματος) προβλέπει τροπολογία που κατατέθηκε λίγες ώρες μετά το πολυνομοσχέδιο στη Βουλή.

Σύμφωνα με αυτή, κάθε χρόνο θα συντάσσεται από τον υπουργό Οικονομικών (έως τη 10η Μαΐου) έκθεση και εφόσον διαπιστώνεται αρνητική απόκλιση μεταξύ του στόχου του πρωτογενούς πλεονάσματος και του αποτελέσματος που πραγματοποιήθηκε στο οικονομικό έτος που προηγείται, θα εκδίδεται μέχρι την 31η Μαΐου Προεδρικό Διάταγμα με το οποίο θα περιορίζεται η εκτέλεση του προϋπολογισμού της Γενικής Κυβέρνησης, με μείωση των δαπανών που θα ορίζονται σε αυτό.

Η έκθεση θα δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως και εκτός από τη Βουλή θα αποστέλλεται και στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

Σε περίπτωση που στην έκθεση διαπιστωθεί αρνητική απόκλιση τότε από την 1η Ιουνίου του ίδιου έτους, που πιστοποιείται η απόκλιση, θα κόβονται δαπάνες μέχρι του ορίου του 2% του ΑΕΠ ανάλογα με το μέγεθος της απόκλισης:

Συγκεκριμένα:

♦ Εάν η απόκλιση είναι μικρότερη ή ίση με 0,25% του ΑΕΠ, δεν λαμβάνονται μέτρα προσαρμογής.

♦ Εάν η απόκλιση είναι από 0,26% έως και 0,75% του ΑΕΠ, λαμβάνονται μέτρα προσαρμογής ύψους 0,5% του ΑΕΠ.

♦ Εάν η απόκλιση είναι από 0,76% έως και 1,25% του ΑΕΠ, λαμβάνονται μέτρα προσαρμογής ύψους 1% του ΑΕΠ.

♦ Εάν η απόκλιση είναι από 1,26% έως και 1,75% του ΑΕΠ, λαμβάνονται μέτρα προσαρμογής ύψους 1,5% του ΑΕΠ.

♦ Εάν η απόκλιση είναι από 1,76% έως και 2,25% του ΑΕΠ, λαμβάνονται μέτρα προσαρμογής ύψους 2% του ΑΕΠ.

Από τον κόφτη εξαιρούνται οι ακόλουθες κατηγορίες δαπανών που σχετίζονται με τη βασική λειτουργία των Φορέων της Γενικής Κυβέρνησης, με την κοινωνική προστασία και την προστασία των δημοσίων επενδύσεων:

- Δαπάνες απορρέουσες από αξιώσεις ιδιωτών από την εκτέλεση δημοσίων συμβάσεων, από τις ήδη συναφθείσες συμβάσεις μισθώσεων, από καταπτώσεις εγγυήσεων και από αμετάκλητα επιδικασθείσες απαιτήσεις εις βάρος του Δημοσίου.

- Δαπάνες Ύδρευσης, Ηλεκτρικής Ενέργειας και Χρήσης Φυσικού Αερίου.

- Δαπάνες συντήρησης και επισκευής μεταφορικών μέσων ξηράς, πλωτών μέσων και αεροσκαφών.

- Το σύνολο των δαπανών της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων

- Το σύνολο των δαπανών υγείας.

- Δαπάνες για επιδόματα πολυτέκνων, θέρμανσης, ανεργίας και προνοιακά επιδόματα, που καταβάλλονται μέσω Κεντρικών Αυτοτελών Πόρων (ΚΑΠ).

- Δαπάνες για ενισχύσεις νοικοκυριών ορεινών και μειονεκτικών περιοχών, οικογενειών με χαμηλά εισοδήματα και τέκνα που φοιτούν στην υποχρεωτική εκπαίδευση ή με τέκνα που σπουδάζουν μακριά του τόπου κατοικίας τους.

- Δαπάνες για το ελάχιστο εγγυημένο εισόδημα.

- Δαπάνες για το πρόγραμμα «Βοήθεια στο Σπίτι».

- Δαπάνες σχετικές με το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων

Τέλος, οι περικοπές παραμένουν σε ισχύ για όσο χρονικό διάστημα απαιτείται προκειμένου να εξασφαλιστούν οι δημοσιονομικοί στόχοι της περιόδου των οικονομικών ετών 2017-2019 του προγράμματος και τουλάχιστον έως τις 31 Μαΐου του έτους που έπεται της έναρξης εφαρμογής τους, οπότε και επανεξετάζονται.

Η κυβέρνηση θα έχει το δικαίωμα να λάβει μόνιμα διαρθρωτικά μέτρα, τα οποία θα ενσωματωθούν στον προϋπολογισμό του επόμενου οικονομικού έτους από αυτό που παρουσιάστηκε η απόκλιση, συμπεριλαμβανομένων μέτρων επί του σκέλους των εσόδων, κατόπιν ειδικής διαβούλευσης με τους Θεσμούς.

Να σημειωθεί, τέλος, ότι ο μηχανισμός δεν τίθεται σε εφαρμογή σε περίπτωση φυσικών καταστροφών ή ανωτέρας βίας κατά τη διάρκεια του προηγούμενου οικονομικού έτους με δημοσιονομική επίπτωση που ξεπερνάει το 0,5% του ΑΕΠ.

Πηγή

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου