Σάββατο 8 Ιουνίου 2013

Δημόσιο και χρήστες-οδηγοί στηρίζουν τις συμβάσεις παραχώρησης των αυτοκινητοδρόμων


8/6/2013

Μείωση εσόδων, απόρροια της πτώσης της κυκλοφοριακής κίνησης και διεύρυνσης των ζημιών, παρουσιάζουν οι μεγαλύτεροι αυτοκινητόδρομοι της Ελλάδας.

Οι ζημιές θα ήταν ακόμη μεγαλύτερες, εάν το υπουργείο Υποδομών δεν είχε εκταμιεύσει δεκάδες εκατομμύρια ευρώ ως αποζημιώσεις για καθυστερήσεις στις απαλλοτριώσεις, αλλά και για τη μη έγκαιρη λειτουργία σταθμών διοδίων.

Ουσιαστικά, το ελληνικό Δημόσιο και οι χρήστες των αυτοκινητοδρόμων (παρά τη μείωση των εσόδων από τα διόδια κατά 50%, σε σχέση με το 2008-09) είναι οι παράγοντες που στηρίζουν τις συμβάσεις παραχώρησης, εδώ και περίπου 2 χρόνια, οπότε και ανεστάλη κάθε κατασκευαστική δραστηριότητα.

Οι αυτοκινητόδρομοι

Τη μεγαλύτερη μείωση εσόδων παρουσίασε ο «Μορέας», αν κι είναι ο αυτοκινητόδρομος που παρουσιάζει τα μικρότερα κατασκευαστικά και χρηματοδοτικά προβλήματα. Ετσι, το 2012 τα έσοδα έφτασαν τα 99,1 εκατ., έναντι 155,9 εκατ. ευρώ το 2011, ενώ οι καθαρές ζημιές διευρύνθηκαν στα 11,5 εκατ. Μεγαλύτερος μέτοχος της κοινοπραξίας του «Μορέα», με ποσοστό 71,67%, είναι η Ακτωρ Παραχωρήσεις, θυγατρική του Ομίλου Ελλάκτωρ, ενώ μερίδιο συμμετοχής διαθέτουν η J&Ρ Αβαξ και η Intracom Συμμετοχών. Αξίζει να σημειωθεί ότι ο χρόνος κατασκευής του έργου παρατάθηκε έως τις 14 Νοεμβρίου 2013, ενώ έχει ζητηθεί περαιτέρω παράταση έως τις 3 Ιουλίου 2014.


Αντιστοίχως, ζημιές-ρεκόρ εμφάνισε η Ολυμπία Οδός, στην οποία μετέχουν οι Vinci, Hochtief και οι 3 ελληνικοί όμιλοι (Ελλάκτωρ, ΓΕΚ - ΤΕΡΝΑ, J&Ρ Αβαξ). Η κοινοπραξία εμφάνισε καθαρές ζημιές ύψους 57,7 εκατ. ευρώ, έναντι ζημιών 30,2 εκατ. ευρώ το 2011, με μειωμένο κύκλο εργασιών στα 58,6 εκατ. ευρώ.

Οπως επισημαίνεται στον ισολογισμό, η εταιρεία βρίσκεται από το 2010 σε συνεχή διαπραγμάτευση με το ελληνικό Δημόσιο και τους δανειστές της, αναφορικά με την αναθεώρηση της σύμβασης παραχώρησης και τη χρηματοδότηση του έργου. Πρόκειται για γεγονότα που θα οδηγήσουν σε αναδιάρθρωση του εν λόγω έργου, η οποία κρίνεται αναγκαία, ώστε το έργο να παραμείνει βιώσιμο.

Σε αυτή την κατεύθυνση, ήδη «κουρεύτηκε» το τμήμα Πάτρα - Πύργος, οπότε και μειώθηκε η έκθεση των τραπεζών, σε μια προσπάθεια συνέχισης της χρηματοδότησης στον κύριο άξονα Ελευσίνα - Κόρινθος - Πάτρα.

Αντιστάσεις

Αντιστάσεις επέδειξε ο Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου, ο οποίος, αν και γνώρισε οριακή μείωση εσόδων, είναι ο μοναδικός αυτοκινητόδρομος που συρρίκνωσε τις ζημιές. Ετσι, τα έσοδα μπορεί να υποχώρησαν σε 42,27 εκατ. ευρώ, από 45,96 εκατ. ευρώ το 2011, αλλά οι ζημιές μειώθηκαν στα 15,14 εκατ. ευρώ. Η εταιρεία έχει μετόχους τις Hochtief, Ακτωρ, J&Ρ - Αβαξ, Vinci, ΑΕΓΕΚ και Αθηνά. Εις βάρος της εκκρεμούν, σύμφωνα με τη σχετική έκθεση ορκωτού ελεγκτή λογιστή (Deloitte), διάφορες δικαστικές υποθέσεις, η σημαντικότερη των οποίων αφορά ποινική ρήτρα 45 εκατ. ευρώ, που έχει επιβληθεί από την εταιρεία Εγνατία Οδός, με το επιχείρημα ότι η Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου δεν έχει εκπληρώσει συμβατική υποχρέωση.

Οι δύο τελευταίες κοινοπραξίες, η Νέα Οδός και η Κεντρική Οδός, έχουν τους ίδιους διαχειριστές: τις ισπανικές ACS - Ferrovial και τη ΓΕΚ - ΤΕΡΝΑ. Και οι δύο παρουσίασαν μείωση εσόδων και διεύρυνση ζημιών.
Και πάλι ο φορολογούμενος

Και πάλι ο φορολογούμενος

Το μέγα ερώτημα είναι πότε θα επανεκκινήσουν τα έργα. Σύμφωνα με τον Γ. Συριανό του «Μορέα», «είμαστε σε καλό δρόμο, σύντομα θα επέλθει η τελική συμφωνία με τις τράπεζες και οι νέες συμβάσεις θα κατατεθούν στη Βουλή».

Από την άλλη πλευρά, το υπουργείο Υποδομών δεν λέει ποιος θα πληρώσει το μάρμαρο, δηλαδή το χρηματοδοτικό κενό από τη μείωση των εσόδων από τα διόδια. Το κενό αυτό θα καλύψει το Δημόσιο, δηλαδή ο Έλληνας φορολογούμενος...

Πηγή

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου