Τετάρτη 20 Νοεμβρίου 2013

Εξαγορές των μικρών αλυσίδων από τα μεγάλα σούπερ μάρκετ


17/11/2013

Μέσω της εξαγοράς μικρών, περιφερειακών αλυσίδων από τους μεγαλύτερους «παίκτες» επέρχεται στην Ελλάδα η συγκέντρωση στον κλάδο των σούπερ μάρκετ. Σκλαβενίτης, ΑΒ Βασιλόπουλος και Μασούτης έχουν ήδη προβεί σε σχετικές κινήσεις τους τελευταίους μήνες και αναμένονται περαιτέρω εξελίξεις το επόμενο διάστημα.

Με εξαίρεση την Ατλάντικ που πτώχευσε το 2011 και την αποχώρηση της Aldi από την ελληνική αγορά στα τέλη του 2010, η βίαιη συγκέντρωση στον κλάδο, την οποία πολλοί προέβλεπαν, υπό την έννοια της εξαγοράς μιας μεγάλης αλυσίδας από μια άλλη, δεν έχει εκδηλωθεί. Επανειλημμένως τα δύο τελευταία χρόνια έχει αναπτυχθεί το σενάριο περί εξαγοράς μεγάλης ελληνικής αλυσίδας από ξένο όμιλο που δραστηριοποιείται στην Ελλάδα, σενάριο όμως που μέχρι στιγμής δεν έχει επιβεβαιωθεί. Ανεξαρτήτως της θέλησης των δύο πλευρών, κρίσιμο ρόλο για τη μη ύπαρξη συνεργασίας -τουλάχιστον μέχρι σήμερα- έπαιξε η στάση των τραπεζών. Δύσκολα το χρηματοπιστωτικό σύστημα, υπό τις παρούσες συνθήκες, χρηματοδοτεί την εξαγορά μιας εταιρείας η οποία είναι ήδη επιβαρυμένη από τα δικά της δάνεια.

Ετσι, λοιπόν, οι αλυσίδες που επιθυμούν να διευρύνουν το δίκτυό τους επιλέγουν την εξαγορά ή άλλης μορφής συνεργασία με μικρότερες αλυσίδες. Η Σκλαβενίτης ήδη έχει προχωρήσει στη συνεργασία με τη Δούκας, όχι εξαγοράζοντας καταστήματα, αλλά ενοικιάζοντας τέσσερα που πρώτα μίσθωνε η δεύτερη στις περιοχές του Αγίου Δημητρίου και της Νέας Σμύρνης.

Ανάλογη είναι και η συμφωνία με την αλυσίδα Extra-Πρώτα και Φθηνά, η οποία ήδη έχει γνωστοποιηθεί στην Επιτροπή Ανταγωνισμού. Η συμφωνία προβλέπει την ανάληψη από τη Σκλαβενίτης επτά συμβάσεων μίσθωσης της Extra-Πρώτα και Φθηνά οι οποίες λήγουν, καθώς και ακόμη δύο ιδιόκτητων καταστημάτων της τελευταίας από την πρώτη.

Επιπλέον, η Σκλαβενίτης προχώρησε σε συμφωνία με την αλυσίδα Μπαλάσκας για τη μίσθωση πέντε καταστημάτων της δεύτερης, τα οποία θα στεγάσουν κυρίως τα καταστήματα υπό το σήμα «Fresh Market» (μικρά καταστήματα γειτονιάς) της Σκλαβενίτης.

Επέκταση επιχειρεί και η μεγάλη αλυσίδα της Βόρειας Ελλάδας, Διαμαντής Μασούτης Α.Ε., μέσω της απόκτησης του ελέγχου των εταιρειών Γαλαξίας Α.Ε. και Μαρκάτο Α.Ε. (πρόκειται για εταιρείες του ιδίου ομίλου) οι οποίες βρίσκονται στην Κέρκυρα. Διευκρινίζεται ότι η εν λόγω εταιρεία με την επωνυμία «Γαλαξίας» δεν έχει καμία σχέση με τη μεγάλη αλυσίδα σούπερ μάρκετ Γαλαξίας, με έδρα την Αθήνα.

Μια άλλου είδους συνεργασία με τοπική αλυσίδα επέλεξε από την πλευρά της η ΑΒ Βασιλόπουλος. Η αλυσίδα -μέλος του βελγικού ομίλου Delhaize- διέθετε ήδη ένα κατάστημα στην Κω και αποφάσισε να ανοίξει ακόμη δύο, συνεργαζόμενη με την τοπική αλυσίδα Βασιλειάδης η οποία διέθετε στο ίδιο νησί τέσσερα καταστήματα. Το ένα από τα δύο νέα καταστήματα της ΑΒ στην Κω θα λειτουργεί με το σύστημα της δικαιόχρησης (franchising) και θα ανήκει στην εταιρεία Βασιλειάδης. Αλλες βεβαίως αλυσίδες επέλεξαν να διευρύνουν την παρουσία τους μέσω της ίδρυσης νέων καταστημάτων, όπως η Μαρινόπουλος, η Lidl και η Μετρό.

Σε κάθε περίπτωση, πάντως, και παρά τη σημαντική υποχώρηση του τζίρου των σούπερ μάρκετ, ο κλάδος εξακολουθεί να εμφανίζει μεγάλες αντοχές, ίσως διότι σχετικά εγκαίρως οι κύριοι «παίκτες» φρόντισαν να προχωρήσουν σε διορθωτικές κινήσεις: αναδιάρθρωση του δικτύου μέσω κλεισίματος ζημιογόνων σημείων πώλησης και ίδρυση άλλων σε περιοχές με μεγαλύτερη επισκεψιμότητα, μείωση του κόστους λειτουργίας μέσω του εξορθολογισμού των αποθεμάτων αλλά και περικοπών σε μισθούς.

Πηγή

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου