Τετάρτη 26 Σεπτεμβρίου 2012

Το Δημόσιο δίνει δεύτερη ευκαιρία για το Μετρό Θεσσαλονίκης


26/9/2012

Στόχος να φανεί ότι το πρόβλημά του είναι η έλλειψη ρευστότητας του αναδόχου

Να αποδείξει ότι το πρόβλημα για τις τεράστιες καθυστερήσεις της κατασκευής του Μετρό Θεσσαλονίκης δεν είναι ούτε το Δημόσιο ούτε η Αττικό Μετρό, αλλά η έλλειψη ρευστότητας του αναδόχου του έργου, επιχειρεί πλέον το υπουργείο Υποδομών.

Τη Δευτέρα, σε ειδική ημερίδα του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδος για το Μετρό Θεσσαλονίκης, που πραγματοποιήθηκε στη Θεσσαλονίκη, ο γενικός γραμματέας δημοσίων έργων, κ. Στράτος Σιμόπουλος ανακοίνωσε ότι υπεγράφησαν δύο υπουργικές αποφάσεις, που δίνουν στην κοινοπραξία το «πράσινο φως» για να «εγκατασταθεί άμεσα στους σταθμούς Παπάφειου και Νέας Ελβετίας», προκειμένου να αρχίσει εκ νέου το έργο.

Ο κ. Σιμόπουλος έκανε γνωστό ότι σε 15 ημέρες ο ανάδοχος θα ξεκινήσει εκ νέου εργασίες στον σταθμό της Ανάληψης και σημείωσε ότι «ξεκινά και πάλι ο διάλογος για τα μέτρα ανακούφισης των επαγγελματιών που έχουν πληγεί από τα έργα κατασκευής του μετρό», σύμφωνα με ανακοίνωση του ΤΕΕ/ΤΚΜ.

«Δεν αφορά αποζημιώσεις, αλλά κυρίως φορολογικές και ασφαλιστικές ελαφρύνσεις. Τα μέτρα ανακούφισης δεν μπορούν να περιλαμβάνουν τα τιμολόγια της ΔΕΗ και της ΕΥΑΘ, καθώς πρόκειται για εταιρίες που είναι στο Χρηματιστήριο», σημείωσε.

Ο κ. Σιμόπουλος μίλησε για «ετεροβαρείς απόψεις των αρχαιολογικών υπηρεσιών», σε σχέση με το ποια ευρήματα είναι σημαντικά, ζητώντας να «συνειδητοποιήσουν αν η αξία των ευρημάτων είναι πιο σημαντική από την πορεία του έργου».

Ακόμη, επανέλαβε «τη δέσμευση της κυβέρνησης ότι η κατασκευή του μετρό Θεσσαλονίκης βρίσκεται στην κορυφή των προτεραιοτήτων της», τονίζοντας ότι το υπουργείο θα φέρει ειδική νομοθετική ρύθμιση «που θα της επιτρέψουν να ικανοποιήσει όσες απαιτήσεις του αναδόχου είναι εύλογες», αλλά και ότι θα συνεχίσει την μεθοδική και επίμονη προσπάθεια για επίλυση των υφιστάμενων προβλημάτων που «υπάρχουν στην παράδοση των υπολειπόμενων σταθμών». Κατά πληροφορίες, πρόκειται για νομοσχέδιο για τον φιλικό διακανονισμό και την επιτάχυνση της επίλυσης των διαφορών στα μεγάλα έργα υποδομής.

Έτσι, πηγές κοντά στο έργο εκτιμούν ότι, εάν οι εν λόγω εξαγγελίες προχωρήσουν, θα καταστεί εμφανές ότι το μείζον πρόβλημα, που «κολλάει» το έργο, είναι όχι οι ευθύνες του Δημοσίου, αλλά η έλλειψη ρευστότητας του αναδόχου. Όταν αυτό γίνει εμφανές, σημειώνουν, θα αναζητηθούν οι δέουσες πιθανές λύσεις για τη συνέχιση του έργου.

Σύμφωνα με τον αντιπεριφερειάρχη Θεσσαλονίκης, κ. Απόστολο Τζιτζικώστα, «εάν συνεχιστεί η σημερινή κατάσταση το έργο δεν θα ολοκληρωθεί ούτε το 2026», ενώ υπογράμμισε το γεγονός ότι «η ΑΕΓΕΚ ενεχυρίασε το σύνολο σχεδόν των μετοχών της στις τράπεζες».

Μάλιστα, πρότεινε να φύγει η ΑΕΓΕΚ από έργο είτε με το «να αναλάβουν την κατασκευή οι υπόλοιπες εταιρίες της κοινοπραξίας», είτε με το «να αναλάβει η κοινοπραξία που θα κατασκευάσει την επέκταση της Καλαμαριάς». «Ας είμαστε ειλικρινείς. Άλλος ρεαλιστικός δρόμος δεν υπάρχει» τόνισε και υπογράμμισε ότι το έργο κινδυνεύει να τιναχτεί στον αέρα κάτι που θα σημαίνει «καταστροφή για τη Θεσσαλονίκη, την τοπική οικονομία και την κοινωνία».

Ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Αττικό Μετρό, κ. Χρήστος Τσίτουρας σημείωσε ότι το έργο του μετρό Θεσσαλονίκης υπολειτουργεί σήμερα, κυρίως λόγω της αδυναμίας του αναδόχου να χρηματοδοτήσει το εγχείρημα, αφήνοντας να εννοηθεί ότι, εάν το Μετρό δεν είχε τόσο μεγάλη σημασία, το Δημόσιο θα είχε προχωρήσει σε καταγγελία της σύμβασης με την κοινοπραξία. Επίσης, τόνισε ότι το έργο ήταν μελετητικά ανώριμο, με αποτέλεσμα να δημιουργηθούν τεράστια προβλήματα, εμπόδια και οικονομικά βάρη στον προϋπολογισμό του.

Αναφερόμενος στην επέκταση προς Καλαμαριά, ο κ. Τσίτουρας υπογράμμισε ότι έως το τέλος του 2012 θα υπάρξει ανάδοχος για το έργο (προσφορές κατέθεσαν οι ΑΕΓΕΚ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΙΚΗ - IMPREGILO - SELI - ANSALDO STS, ΑΚΤΩΡ Α.Τ.Ε., ΤΕΡΝΑ Α.Ε. - ALPINE BAU GMBH - FCC CONSTRUCCION S.A. και J&P - ΑΒΑΞ ΑΕ - GHELLA SPA - ALSTOM TRANSPORT SA).
Όπως τόνισε, απομένει να εξασφαλιστεί συμπληρωματική χρηματοδότηση για το έργο με δάνειο από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ), ενώ συμπλήρωσε ότι η Αττικό Μετρό θα κάνει ό,τι είναι δυνατόν για να εξασφαλιστούν τα 16 εκατ. ευρώ, «που απαιτούνται για τις απαλλοτριώσεις της οδού Πόντου, προκειμένου να γίνει η επέκταση προς Καλαμαριά».

«Δεν αντέχουμε άλλο. Έχουμε χρηματοδοτήσει το έργο επανειλημμένως και στο σημερινό οικονομικό περιβάλλον, που οι τράπεζες κλείνουν τις στρόφιγγες, δεν μπορούμε να συνεχίσουμε. Πρέπει να γίνει αποδεκτό ότι έχουμε κάνει ένα άλλο έργο -από αυτό που προβλεπόταν στη σύμβαση. Δεν αρνούμαστε ότι η ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ μας πληρώνει, αλλά όταν καθόμαστε κι έχουμε ''πεταμένο'' στα εργοτάξια εξοπλισμό 30 εκατ. ευρώ, που δεν χρησιμοποιούμε, για λόγους για τους οποίους δεν ευθυνόμαστε, τα λεφτά δεν φτάνουν», σημείωσε ο γενικός διευθυντής της κοινοπραξίας, κ. Μιχάλης Σίμας.

Εαν δεν διευθετηθούν όλες οι απαιτούμενες προϋποθέσεις για τη συνέχιση του έργου και αν δεν ακολουθηθεί μια αλληλουχία, τόνισε, αυτό θα έχει ως αποτέλεσμα να «συνεχίσει να ''μπαίνει μέσα''». Ο κ. Σίμας ανέφερε μια σειρά από προβλήματα που προκάλεσαν αλλαγές στον σχεδιασμό του έργου και ανέβασαν το κόστος, όπως για παράδειγμα η μετακίνηση πολλών σταθμών σε σχέση με την αρχική χωροθέτηση, αλλά και απλούστερα ζητήματα, όπως το γεγονός ότι η περιβαλλοντική μελέτη προέβλεπε την απόθεση των προϊόντων της εκσκαφής στο χώρο του λιμανιού, δηλαδή σε απόσταση το πολύ 8 χλμ, αλλά στην πράξη ο ανάδοχος αναγκάζεται να τα μεταφέρει 40 χλμ μακριά, αναφέρει το ΤΕΕ/ΤΚΜ.

Όπως σημείωσε ότι, ενώ βάσει σύμβασης όλοι οι χώροι των εργοταξίων έπρεπε να παραδοθούν στον ανάδοχο από τον Ιούλιο του 2008, ακόμη και σήμερα «πέντε εργοτάξια δεν έχουν παραδοθεί».

Επίσης, ανέφερε τις πολύμηνες καθυστερήσεις στα έργα των σταθμών του μετρό, εξαιτίας πληθώρας παραγόντων, διατύπωσε την εκτίμηση ότι αν διασφαλιστούν οι απαιτούμενες προϋποθέσεις για την εκτέλεση μιας σειράς έργων, ο ρυθμός απορρόφησης κονδυλίων θα μπορέσει να φτάσει στα 3 εκατ. ευρώ μηνιαίως, αλλά ως έχουν τα πράγματα, αυτό δεν γίνεται. Όπως πρόσθεσε, εάν τεθεί ένα ρεαλιστικό χρονοδιάγραμμα, με συγκεκριμένες ημερομηνίες και γίνουν αυτά που πρέπει, το έργο θα μπορούσε να τελειώσει στις αρχές του 2017.

Το ΤΕΕ/ΤΚΜ πρότεινε, μεταξύ άλλων, την «ίδρυση ανεξάρτητου φορέα, που θα διοικεί το έργο του μετρό από τη Θεσσαλονίκη, με τεχνικό σύμβουλο την ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ» και «θα ελάμβανε άμεσες αποφάσεις χωρίς να απαιτούνται εξ Αθηνών εγκρίσεις και που έχει τεράστια τεχνική εμπειρία, μπορεί κάλλιστα να είναι η ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΣ ΑΕ». Επίσης, έκανε λόγο για άμεση ανάγκη «για τροποποίηση του ισχύοντος νόμου περί απαλλοτριώσεων, με στόχο την επίσπευσή τους», στο πνεύμα του «ολυμπιακού νόμου» για τις απαλλοτριώσεις.

Πηγή

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου