26/1/2012
Ένα «κλικ» της φωτογραφικής μηχανής ήταν αρκετό για να αποτυπωθεί για πάντα η σκληρή πραγματικότητα
Ο 20χρονος Μοσταφά Ελ Μουζνταχίρ από το Μαρόκο «εκσφενδονίζεται» χτυπημένος από διερχόμενο αυτοκίνητο στην προσπάθειά του να ξεφύγει από επίθεση στην πόλη της Κορίνθου που αποδίδεται σε ρατσιστικά κίνητρα των κατοίκων, πέρυσι τον Φεβρουάριο.
Ο Ιταλός φωτογράφος Αλεσάντρο Πένσο βρίσκεται εκεί και καταγράφει με τον φακό του την εικόνα που κόβει την ανάσα... Σε λιγότερο από έναν χρόνο η συγκεκριμένη φωτογραφία μαζί με άλλες νεαρών μεταναστών υπό τον τίτλο «Youth Denied», δίνουν στον φωτορεπόρτερ το πρώτο βραβείο του διεθνούς διαγωνισμού φωτογραφίας «Τέρι Ο' Νιλ» και κάνουν τον γύρο του κόσμου.
Το οδοιπορικό του Ιταλού φωτογράφου στη χώρα μας ξεκίνησε από την Αθήνα. Ακολούθησε βήμα βήμα νεαρούς μετανάστες και προσπάθησε να αιχμαλωτίσει με τον φακό του τις στιγμές τους... Πέρασε πολλές ώρες μαζί τους και φωτογράφισε τις άθλιες συνθήκες διαβίωσης στις «αστικές τρύπες» -όπως ο ίδιος χαρακτηριστικά αναφέρει- όπου ζουν στην πρωτεύουσα.
Συνέχισε το «ταξίδι» του στις περιοχές εκείνες που οι πληροφορίες τον «οδηγούσαν». Συνάντησε ανήλικους που έφυγαν από την πατρίδα τους και στην αναζήτηση μια καλύτερης τύχης εισήλθαν παράνομα στη χώρα και τελικά κατέληξαν να κρύβονται στην βιομηχανική περιοχή γύρω από το λιμάνι της Πάτρας, στον παλιό σιδηροδρομικό σταθμό στο κέντρο της Κορίνθου, σε πόλεις και χωριά του Εβρου.
Απάνθρωπες συνθήκες
«Κατά τη διάρκεια του φωτορεπορτάζ που πραγματοποιούσα με τους μετανάστες στην Αθήνα πέρυσι, με πλησίασε ένας 16χρονο αγόρι από το Αφγανιστάν και με προέτρεψε να πάω στην Κόρινθο γιατί, όπως μου περιέγραφε, η κατάσταση εκεί ήταν πολύ άσχημη. Οταν έφτασα συνάντησα πολλούς μετανάστες οι οποίοι ζούσαν σε εγκαταλελειμμένα τρένα μέσα στο κρύο, χωρίς νερό και ηλεκτρικό. Ημουν μάρτυρας της επίθεσης που δέχτηκε ο 20χρονος Μοσταφά από το Μαρόκο. Εμεινε δυο μέρες στο νοσοκομείο γιατί ήταν τραυματισμένος. Οταν τον επισκέφτηκα είχε μαζί του ένα έγγραφο της αστυνομίας που του ζητούσε να εγκαταλείψει τη χώρα σε δεκαπέντε ημέρες γιατί βρίσκεται εδώ παράνομα», λέει στο «Εθνος της Κυριακής» ο Αλεσάντρο Πένσο.
Το θέμα της μετανάστευσης έχει απασχολήσει τον Ιταλό φωτογράφο και στο παρελθόν. Πριν έρθει στην Ελλάδα είχε αποτυπώσει με τον φακό του στιγμιότυπα μεταναστών και σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες, όπως η Ιταλία και η Μάλτα. «Υπάρχει υποκρισία στην ευρωπαϊκή κοινότητα σχετικά με το μεταναστευτικό ζήτημα. Στην Ελλάδα, που δέχεται τόσο μεγάλο αριθμό μεταναστών, το πρόβλημα είναι πολύπλοκο. Κατά τη γνώμη μου είναι μια δύσκολη στιγμή για τη χώρα αφού η οικονομική κρίση μεγαλώνει την ξενοφοβία και τον ρατσισμό», τονίζει ο Αλεσάντρο Πένσο.
Οι άνθρωποι που συνάντησε στην Ελλάδα και οι ιστορίες τους θα μείνουν για πάντα χαραγμένες στη μνήμη του. «Αυτή η δουλειά ήταν διαφορετική. Μου δημιούργησε έντονα συναισθήματα γιατί οι ιστορίες των ανθρώπων είναι πολύ δυνατές. Σοκαρίστηκα όταν είδα δέκα νέους να προσπαθούν να πηδήξουν μέσα σε ένα φορτηγό που έφευγε από το λιμάνι της Πάτρας για την Ιταλία. Μέσα από τη δουλειά μου ήθελα να δείξω ότι πίσω από τους μετανάστες "κρύβοντα" έφηβοι. Νέοι άνθρωποι που προσπαθούν να φύγουν από τη χώρα και κανείς δεν ξέρει τι θα τους συμβεί», συμπληρώνει.
Αν και ο παππούς του Ιταλού φωτογράφου είναι Ελληνας από την Κέρκυρα, ο οποίος σε ηλικία 17 ετών έφυγε για την Ιταλία, ο ίδιος επισκέφτηκε πρώτη φορά τη χώρα μας το 2011. Tότε έκανε την απαραίτητη έρευνα για την φωτογραφική του δουλειά που ξεκίνησε τον επόμενο χρόνο. «Στην Ελλάδα γνώρισα καλούς και γενναιόδωρους ανθρώπους και έκανα πολλούς φίλους. Για εμάς βέβαια μπορεί να είναι ωραία, δεν ισχύει όμως το ίδιο και για τους μετανάστες».
Τιμή το βραβείο
Η φωτογραφία είναι πάθος
Ο Αλεσάντρο Πένσο έχει σπουδάσει κλινική ψυχολογία και το 2007 πήρε υποτροφία για να σπουδάσει φωτορεπορτάζ, στη Scuola Romana di Fotografia. «Η φωτογραφία ήταν το πάθος μου. Το βραβείο Τερι Ο' Νιλ είναι μεγάλη τιμή για εμένα και μου δίνει τη δυνατότητα να συνεχίσω τη δουλειά μου στην Ελλάδα. Μετά την Κένυα, όπου θα κάνω μια σειρά φωτογραφιών, θα ήθελα να έρθω πάλι», αναφέρει ο ίδιος.
Πηγή
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου