Παρασκευή 25 Ιανουαρίου 2013

Washington Post: Η Ελλάδα παίρνει έκτακτα μέτρα για τον τερματισμό της απεργίας του μετρό - Τα συνδικάτα αντιδρούν με συγκοινωνιακό μπλάκαουτ


24/1/2013

''Εννέα φορές διατάχθηκε πολιτική επιστράτευση από το 1974, οι τρεις τα τελευταία δυο χρόνια”

Η κυβέρνηση της Ελλάδας ανακοίνωσε μέτρα έκτακτης ανάγκης την Πέμπτη, για να αναγκάσει τους απεργούς εργαζόμενους του μετρό να γυρίσουν πίσω στη δουλειά, με όσους αρνηθούν να αντιμετωπίζουν κίνδυνο απόλυσης, σύλληψης και φυλάκισης, μέσα σε μια κλιμακούμενη αντιπαράθεση για τα μέτρα λιτότητας.

Σε μια ταχεία αντίδραση, τα συνδικάτα ανακοίνωσαν άμεσα απεργίες που σταμάτησαν όλες τις δημόσιες συγκοινωνίες σε όλη την πρωτεύουσα για την υπόλοιπη ημέρα, αναγκάζοντας τους μετακινούμενους με τα Μέσα, να πεπρπατάνε με κόπο μέσα σε καταιγίδα ή να περιμένουν για ταξί για να πάνε στο σπίτι το βράδυ.

Η αναστάτωση αυτή θα συνεχιστεί, και ορισμενοι δηλώνουν ότι θα γίνουν περισσότερες κινητοποιήσεις απο τους εργαζόμενους.

"Εμείς διαμαρτυρόμαστε  και ας έρθουν να απολύσουν κόσμο,  θα μας πάρουν νεκρούς από εδώ" δήλωσε ο Αντώνης Σταματόπουλος, επικεφαλής του σωματείου των εργαζομένων στο μετρό της Αθήνας . "Από αύριο θα υπάρξει ένα μπλακάουτ στις συγκοινωνίες".

Το προσωπικό του μετρό που έχει εξοργιστεί από τις περικοπές μισθών,που όπως δηλώνουν, θα φτάσει το 25%,  αψήφησε το βράδυ της Τετάρτης την δικαστική εντολή για να επιστρέψει στην εργασία του συνεχίζοντας την απεργία για όγδοη ημέρα. Με την κυκλοφορία φρακαρισμένη στους κεντρικούς δρόμους της πρωτεύουσας, η κυβέρνηση εξέδωσε εντολή πολιτικής επιστράτευσης για το μετρό της Αθήνας.

Σύμφωνα με το νόμο, όπως τροποποιήθηκε το 2007 για να αντιμετωπιστεί "έκτακτη ανάγκη σε καιρό ειρήνης», μη συμμόρφωση στην πολιτική επιστράτευση τιμωρείται με ποινή φυλάκισης από τρεις μήνες έως πέντε χρόνια.

Η πολιτική επιστάτευση έχει ήδη χρησιμοποιηθεί εννέα φορές μετά την κατάρρευση της στρατιωτικής δικτατορίας στην Ελλάδα, το 1974 – τρείς από αυτές τα τελευταία δύο χρόνια, σε απεργίες που σχετίζονται με τα μέτρα λιτότητας που επιβάλλονται σε αντάλλαγμα για τις διεθνείς ΅διασώσεις΅ που κρατούν τη χώρα από την ολοκληρωτική χρεοκοπία.

Θεωρείται ένα ακραίο μέτρο, η χρήση του νόμου τείνει να προκαλέσει κατακραυγή, αλλά έχει την τάση να τερματίζει μια απεργία.

"Οι συνδικαλιστές έχουν αποφασίσει να ακολουθήσουν μια πορεία ευθείας αντιπαράθεσης, καθώς και την υιοθέτηση παράλογων μεθόδων», δήλωσε  ο υπουργός Μεταφορών Κωστής Χατζηδάκης ανακοινώνοντας την εντολή μετά από μια συνάντηση με τον Πρωθυπουργό Αντώνη Σαμαρά.
"Ως αποτέλεσμα των ενεργειών τους, προκαλούν δυσκολίες για την Αθήνα και την κοινωνία της Αθήνας και δημιουργούν σοβαρό οικονομικό πρόβλημα για την πόλη. ... Δεν μπορούμε να κάνουμε καμία άλλη ενέργεια από το να προχωρήσουμε στο μέτρο της (πολιτικής) επιστράτευσης. "

Μετά την ανακοίνωση, οι απεργοϊ εργαζόμενοι του μετρό οι οποίοι είχαν μπλοκάρει το αμαξοστάσιο  στην δυτική Αθήνα, πάρκαραν δύο περονοφόρα ανυψωτικά οχημάτα πίσω από τις πύλες εισόδου αποτρέποντας οποιονδήποτε να εισέλθει.

Το μετρό, το οποίο άνοιξε το 2000, εξυπηρετεί περισσότερους από 700.000 επιβάτες ημερησίως καλύπτοντας 52 χιλιόμετρα με 34 σταθμούς. Λειτουργεί παράλληλα με μια παλαιότερη σιδηροδρομική γραμμή, φερνοντας ένα συνδυαστικό αποτέλεσμα  καθημερινής μετακίνησης 1,1 εκατομμυρίου επιβατών σύμφωνα με τα στοιχεία της επιχείρησης.


"Περιμένουμε τα πάντα τώρα, δεν έχουμε τίποτα να χάσουμε", δήλωσε ο Σταματόπουλος, εν μέσω ζητωκραυγών των συναδέλφων του απεργών στο αμαξοστάσιο. «Ας έρθει ο κ. Χατζηδάκης εδώ, οδηγώντας τανκ."

Οι εργαζόμενοι του μετρό είναι εξοργισμένοι με τα σχέδια για την διάλυση των υφισταμένων συμβάσεων τους ως μέρος μιας ευρύτερης μεταρρύθμισης των μισθών του δημόσιου τομέα, με το σωματείο τους να δηλώνει, ότι το μέτρο αυτό θα τους επιβληθε μια περικοπή μισθού, περίπου 25% .

Ο Σταματόπουλος, δήλωσε ότι οι εργαζόμενοι του μετρό έχουν χάσει κατά μέσο όρο σχεδόν το μισό του εισοδήματός τους από τις διαδοχικές περικοπές σε μισθούς και παροχές, από την έναρξη των μέτρων λιτότητας το 2010.

Ο υπουργός Οικονομικών Γιάννης Στουρνάρας απέκλεισε οποιαδήποτε χαλάρωση της μισθολογικής μεταρρύθμισης.
"Σε ορισμένες δημόσιες επιχειρήσεις, οι εργαζόμενοι πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης πληρώνονται περισσότερο από καθηγητές πανεπιστημίου», είπε. "Κανείς δεν θέλει μια τέτοια κατάσταση."

Η απεργία έχει αντιμετωπιστεί με ένα μίγμα κατανόησης και αγανάκτησης από τους επιβάτες, πολλοί από τους οποίους βρίσκονται σε παρόμοια κατάσταση και υφίστανται περικοπές στο δικό τους εισόδημα. Οι απεργίες σε γενικές γραμμές είναι τόσο διαδεδομένες και συχνές στην Ελλάδα, που έχουν γίνει μέρος της καθημερινής ζωής.

"Μπράβο τους.. Πώς αλλιώς μπορούν να ζήσουν; Εργάζονται 50 μέτρα υπόγεια για € 500, € 600, € 900 (ανά μήνα)" , δήλωσε ο Βαγγέλης Ζήσης, που στέκεται σε μια γεμάτη στάση λεωφορείου, πριν ανακοινωθεί το συγκοινωνιακό μπλακάουτ.

"Τι είναι € 900 σήμερα, όταν οι τιμές έχουν εκτιναχθεί στα ύψη;"

Άλλοι ήταν αγανακτισμένοι από την αναταραχή που έφερε στην δουλειά τους, η οκταήμερη απεργία.

"Έχει μετατρέψει την ζωή μου σε εφιάλτη",  δήλωσε η Σοφία Οικονομοπούλου, η οποία εργάζεται για μια εταιρεία κινητής τηλεφωνίας μοιράζοντας διαφημιστικά τηλεφωνικές κάρτες, στους επιβάτες. "Καταλαβαίνετε η φύση της δουλειάς μας εξαρτάται από τη στάση του μετρό. Έτσι, τα νεύρα μου είναι τσιτωμένα. "

Η κυβέρνηση επέμεινε να μην υπάρξουν εξαιρέσεις για τις νέες μισθολογικές κλίμακες του δημοσίου τομέα οι οποίες αποτελούν μέρος των δαπανών που περικόπτονται, προκειμένου να ανταποκριθεί στις δημοσιονομικές απαιτήσεις των  διεθνών πιστωτών, σε αντάλλαγμα για τα πολυπόθητη δάνεια. Οι όροι των δανείων έχουν βαθύνει την οικονομική δυσπραγία της χώρας - η Ελλάδα βρίσκεται στο έκτο έτος ύφεσης, με την ανεργία αυξανόμενη πάνω από 26%.

¨Ο Ελληνικός λαός έχει κάνει θυσίες. Τεράστιες θυσίες. Και εξαιρέσεις δεν μπορώ να επιτρέψω¨ , δήλωσε ο Πρωθυπουργός Αντώνης Σαμαράς. ¨Άλλωστε, τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς δεν ανήκουν στα συνδικάτα. Ανήκουν στον λαο, που έχει το δικαίωμα να τα χρησιμοποιεί και όχι να τον ταλαιπωρούν από το πρωί μέχρι το βράδυ.Γι’ αυτό, ας το καταλάβουν όλοι: Τα λάθη του παρελθόντος δεν θα ξαναγίνουν¨

Τα σωματεία και το κύριο κόμμα της αντιπολίτευσης, ο  ΣΥΡΙΖΑ, απάντησαν στην διαταγή επιστράτευσης με οργή, λέγοντας ότι θυμίζει στρατιωτική δικτατορία.
"Έχουν κήρυξε στρατιωτικό νόμο σε βάρος των εργαζομένων. Τα προβλήματα δεν μπορούν να επιλυθούν με στρατιωτικό νόμο », δήλωσε ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Παναγιώτης Λαφαζάνης.

Σε ξεχωριστό θέμα, ένα σωματείο ναυτικών ανακοίνωσε  48-ωρη απεργία στα πλοία, η οποία αρχίζει την ερχόμενη Πέμπτη για να διαμαρτυρηθεί για τις πρόσφατες αλλαγές στην εργατική νομοθεσία,  που θα επιτρέψει σε περισσότερους εργαζόμενους να προσλαμβάνονται με συμβάσεις ορισμένου χρόνου.

Πηγή

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου