11/6/2013
''Ένα ελληνικό νησί''
To Διεθνές Αεροδρόμιο Ελευθέριος Βενιζέλος της Αθήνας, αναφέρεται σε δημοσίευμα του Economist στην κατηγορία Business Travel, άνοιξε με πολλές φανφάρες πριν από 12 χρόνια, αλλά φαίνεται ότι έχει δει καλύτερες μέρες. Το Αεροδρόμιο που δημιουργήθηκε για να εξυπηρετήσει 21 εκατ. επιβάτες το χρόνο, έχει υποστεί μια απότομη πτώση στην κυκλοφορία μετά την έναρξη της χρηματοπιστωτικής κρίσης. Τώρα εξυπηρετεί μόλις 12 εκατ. επιβάτες, κατά 25% λιγότεροι από ό, τι το 2007. Ο αριθμός αυτός είναι πιθανό να μειωθεί και πάλι μέσα στο 2013. Το χρώμα από τις 24 γέφυρες τζετ του αεροδρομίου έχει υποστεί φθορά και μόνο 10 από αυτές χρησιμοποιούνται τακτικά. Για να εξοικονομηθούν χρήματα, ο κλιματισμός μένει κλειστός μέχρι τον Ιούνιο, αναφέρεται στο δημοσίευμα.
Οι ξένες αεροπορικές εταιρείες το έχουν εγκαταλείψει. Η Delta περιέκοψε τις πτήσεις του χειμώνα προς τη Νέα Υόρκη πέρυσι, αφήνοντας την Ελλάδα χωρίς άμεση σύνδεση με την Αμερική για πρώτη φορά σε σχεδόν 70 χρόνια. Η United Airlines, η Thai Airways, η Gulf Air και η Czech Airlines, επίσης εγκατέλειψαν το Ελευθέριος Βενιζέλος. Πέρυσι η Singapore Airlines μετέφερε την περιφερειακή λειτουργία της στην Κωνσταντινούπολη. Η intercontinental συνδεσιμότητα είναι πολύ χειρότερη από ότι σε άλλα ευρωπαϊκά αεροδρόμια του Νότου, όπως η Μαδρίτη και η Ρώμη. Παρά το γεγονός ότι οι πλήρους μεγέθους διάδρομοι του αεροδρομίου είναι σε θέση να υποδέχονται αεροσκάφη όπως το Airbus A380, το 59% της κίνησης του αεροδρομίου αποτελείται από σκάφη στενής ατράκτου σε εγχώριους κυρίως προορισμούς.
Η ανεπάρκεια των ταμειακών διαθεσίμων έχει οδηγήσει την ελληνική κυβέρνηση στη προσπάθεια να αποφύγει να καταστεί το υπερμεγέθες αεροδρόμιο άχρηστο. Στο πλαίσιο αυτής της προσπάθειας στράφηκε προς την Κίνα. Στην επίσκεψη του στο Πεκίνο τον Μάιο, ο πρωθυπουργός Αντώνης Σαμαράς υποσχέθηκε να στρώσει κόκκινο χαλί στους Κινέζους επενδυτές, οι οποίοι κατέχουν ήδη μέρος του λιμανιού του Πειραιά. Όλο και περισσότεροι Κινέζοι τουρίστες συρρέουν σε δημοφιλή θέρετρα, όπως η Σαντορίνη και η Μύκονος. Ο αριθμός τους έχει διπλασιαστεί μέσα σε τρία χρόνια και μια νέα διαφημιστική καμπάνια στην κινεζική τηλεόραση έχει ως στόχο να προσελκύσει περισσότερους τουρίστες.
Η κυβέρνηση επιθυμεί η Αθήνα να διαθέτει απευθείας πτήσεις προς Πεκίνο, άλλωστε όπως δήλωσε ο κ. Σαμαράς, “Θα αποτελέσουμε την πύλη σας στην Ευρώπη”. Ο μεγάλος χώρος του αεροδρομίου μπορεί να επιτρέψει στις αεροπορικές εταιρίες της Κίνας και της Νοτιοανατολικής Ασίας να σχεδιάσουν περαιτέρω συνδέσεις σε άλλους ευρωπαϊκούς προορισμούς. Η κυβέρνηση έχει ήδη υποβάλει προτάσεις για τον σχεδιασμό και την επέκταση διαδρομών σε αρκετές κινεζικές αεροπορικές εταιρείες, αν και σύμφωνα με την εφημερίδα Καθημερινή, η Air China και η Hainan Airlines δεν δείχνουν ενδιαφέρον.
Στην πραγματικότητα, το να στηρίζεται κάποιος σε ασαφή επιχειρηματικά σχέδια ξένων αεροπορικών εταιρειών σπανίως αποδεικνύεται έξυπνη κίνηση. Η κυβέρνηση εξέφρασε την ικανοποίηση της τον περασμένο Νοέμβριο, όταν Qatar Airways ανακοίνωσε τα σχέδιά της να ξεκινήσει νέες καθημερινές πτήσεις μεταξύ Αθήνας και Νέας Υόρκης και ενδεχομένως να φέρει το A380 προς την Ελλάδα για πρώτη φορά. Αλλά το Κατάρ εγκατέλειψε τα σχέδια του τον Απρίλιο. Πολλοί θέτουν πλέον ανοιχτά το ερώτημα αν η Ελλάδα, που έχει να διανύσει αγώνα δρόμου για την πώληση κρατικών περιουσιακών στοιχείων, συμπεριλαμβανομένων των περιφερειακών αεροδρομίων και ξενοδοχείων, μπορεί να εμπιστευθεί μη ευρωπαίους εταίρους να τηρήσουν τις υποσχέσεις τους.
Είναι αλήθεια, συνεχίζει το δημοσίευμα, ότι ζητιάνοι δεν μπορεί να είναι επιλεκτικοί. Η τουριστική βιομηχανία στην Ελλάδα, η οποία αποτελεί το ένα τέταρτο του ΑΕΠ της, χρειάζεται απεγνωσμένα στήριξη από ξένες αεροπορικές εταιρείες και επενδυτές. Έτσι, η κυβέρνηση έχει εγκαταλείψει επίσης μια μακρά παράδοση προστασίας των εγχώριων αερομεταφορέων από τον ξένο ανταγωνισμό. Σε κάποιο βαθμό, το σχέδιο φαίνεται να έχει αποτέλεσμα: Η Delta θα πραγματοποιεί εποχικά δρομολόγια στη Νέα Υόρκη αυτό το καλοκαίρι, και η Air Canada θα εξυπηρετήσει την Αθήνα με νέες χαμηλού κόστους πτήσεις.
Καθώς ο συντάκτης του δημοσιεύματος του Economist αποχαιρετούσε απρόθυμα τον ελληνικό ήλιο, διαπίστωσε ότι υπήρχαν πολύ λίγα αεροσκάφη στην πίστα, και δεν υπήρχε ουρά κατά την απογείωση. Κατά την άποψη του συντάκτη, η κυβέρνηση θα χρειαστεί να κάνει μια αποφασιστική προσπάθεια ώστε να διασφαλίσει ότι το αεροδρόμιο της Αθήνας δεν θα έχει την ίδια τύχη με κοντινό Ολυμπιακό Χωριό της πόλης, το οποίο ολοκληρώθηκε το 2004, αλλά τώρα φαίνεται σχεδόν κατεστραμμένο, όπως ο Παρθενώνας.
Πηγή
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου