Κυριακή 14 Φεβρουαρίου 2021

Οι αυτόματοι πωλητές κερδίζουν έδαφος


14/2/2021

Από τρόφιμα και αναψυκτικά μέχρι και χαρτί υγείας: όλο και περισσότερα προϊόντα διατίθενται πλέον ανέπαφα από αυτόματους πωλητές. Ποιος ο ρόλος της πανδημίας.  

Οι περισσότεροι αγοράζουν αναψυκτικά, σνακ και καφέ. Λόγω πανδημίας όμως τα αυτόματα μηχανήματα πώλησης προϊόντων αξιοποιούνται εν τω μεταξύ από όλο και περισσότερους κλάδους. «Η γκάμα των διαθέσιμων προϊόντων μεγαλώνει», αναφέρει ο Ομοσπονδιακός Σύνδεσμος Αυτόματων Πωλήσεων της Γερμανίας. Μεγάλη ζήτηση έχουν στην παρούσα φάση τα αυτόματα μηχανήματα ειδικά από επαγγελματίες που διαθέτουν τα προϊόντα τους άμεσα στους καταναλωτές, όπως είναι οι γαλακτοπαραγωγοί, κρεοπώλες και αρτοποιοί. Ανησυχία προκαλεί την ίδια ώρα στους κατασκευαστές και εμπόρους αυτόματων πωλητών το κυρίαρχο πλέον σε πολλές περιπτώσεις καθεστώς της τηλεργασίας, το οποίο φυσικά δεν ευνοεί τις πωλήσεις.

«Ο τζίρος κινείται σε μέτρια επίπεδα», σχολιάζει η Σόνια Κλάιν από τον Ομοσπονδιακό Σύνδεσμο Αυτόματων Πωλήσεων. «Μέχρι πρότινος ο κόσμος ζούσε από τον καφέ, ωστόσο σήμερα οι περισσότεροι εργάζονται από το σπίτι τους. Για εμάς αυτό δεν είναι καλό».

Σύμφωνα με στοιχεία του συνδέσμου, το 62% των 579.000 αυτόματων πωλητών στη Γερμανία προσφέρουν καφέ και άλλα ζεστά ροφήματα. «Στο μέλλον θα υπάρξει γενικά περισσότερη τηλεργασία. Γι΄ αυτό και εκτιμώ ότι παρά τη διευρυμένη γκάμα των προϊόντων, δεν θα αυξηθεί εν γένει ο αριθμός των μηχανημάτων στη Γερμανία». 


Μεγαλύτερα περιθώρια κέρδους για τους αγρότες

Αυτό που ασφαλώς μεγαλώνει όμως είναι το ενδιαφέρον και άλλων κλάδων να πουλάνε τα προϊόντα τους μέσα από αυτόματους πωλητές. Σύμφωνα με τον Γερμανικό Σύνδεσμο Αγροτών, για παράδειγμα, όλο και περισσότεροι αγρότες πωλούν τα τελευταία χρόνια προϊόντα όπως γάλα και αυγά μέσω μηχανημάτων. Ακριβή στοιχεία δεν υπάρχουν. «Η τοποθέτηση τέτοιων μηχανημάτων είναι μια πολύ γρήγορη υπόθεση», λέει εκπρόσωπος του αγροτικού συνδέσμου.

Τη δυνατότητα άμεσης διάθεσης των προϊόντων τους στους καταναλωτές αξιοποιούν κυρίως μικρές αγροτικές επιχειρήσεις, προσφέροντας «πρατήρια γάλακτος» στα αγροκτήματά τους. Επί του συνόλου των πωλήσεων το ποσοστό των αυτόματων πωλήσεων είναι μεν σχετικά αμελητέο. «Ως αγρότης όμως έχεις μεγαλύτερα περιθώρια κέρδους», λέει εκπρόσωπος του συνδέσμου.

Εν καιρώ πανδημίας, απαγορευτικών και κλειστών καταστημάτων οι αυτόματοι πωλητές προσελκύουν και το ενδιαφέρον του λιανικού εμπορίου. «Συχνά σκέφτονται να τοποθετήσουν μηχανήματά στις βιτρίνες τους μικρά μαγαζιά που δεν κάνουν διαδικτυακές πωλήσεις», επισημαίνει η Σόνια Κλάιν από τον Ομοσπονδιακό Σύνδεσμο Αυτόματων Πωλήσεων. «Ενδιαφέρον εκφράζουν και κομμωτές προκειμένου να πουλάνε, για παράδειγμα, βαφές, όταν τα καταστήματά τους είναι κλειστά».

Ήδη υπάρχουν τέτοιες περιπτώσεις. αναφέρει ο Εμπορικός Σύνδεσμος Γερμανίας. Ασφαλώς και η πανδημία παίζει το ρόλο της. «Εν τέλει είναι ένας τρόπος πώλησης που αποτρέπει την άμεση επαφή μεταξύ ανθρώπων». Και επιπλέον οι έμποροι μπορούν να προσφέρουν τα προϊόντα τους και εκτός ωραρίων λειτουργίας των καταστημάτων τους. 

 
Έτοιμα γεύματα η νέα τάση

Σύμφωνα με τον εμπορικό σύνδεσμο, τα μηχανήματα ενδείκνυνται περισσότερο για προϊόντα καθημερινής χρήσης. «Μικροπράγματα που ξεχνά κανείς όταν πάει για ψώνια, αλλά που είναι τελείως απαραίτητα», λέει ο εκπρόσωπος του εμπορικού συνδέσμου. Ως παραδείγματα αναφέρει μπαταρίες, ξυραφάκια ή χαρτί υγείας και χαρτομάντιλα.

Ωστόσο η δημιουργική φαντασία στο πεδίο των αυτόματων μηχανημάτων δεν φαίνεται να έχει όρια. Στο Μόναχο υπάρχουν μηχανήματα όπου πωλούνται είδη υγιεινής όπως αντισηπτικά ενώ στο Ντίσελντορφ ένας παραγωγός πουλάει χαρτί υγείας. Ήδη προ πανδημίας πωλούνταν σε ορισμένες γερμανικές πόλεις επιτραπέζια παιχνίδια ή και ερωτικά αξεσουάρ.

Μελλοντικά όμως οι ασφαλώς πρωτότυπες αυτές επιχειρηματικές ιδέες δεν θα παίζουν μάλλον τόσο μεγάλο ρόλο. Η τάση του μέλλοντος δείχνει τώρα περισσότερο προς τα λεγόμενα Micro-Markets, μηχανήματα-καταψύκτες που προσφέρουν έτοιμα γεύματα. «Είναι η απόλυτη τάση στη Γερμανία», λέει η Σόνια Κλάιν.

Όλο και πιο σημαντικό ρόλο αναμένεται να διαδραματίσουν οι αυτόματες πωλήσεις και στην επαρχία. «Την εποχή της ψηφιοποίησης ενισχύθηκε άρδην η εμπιστοσύνη των πολιτών στα αυτόματα μηχανήματα», επισημαίνει η Κλάιν. Η αλυσίδα σούπερ μάρκετ Tegut άνοιξε τον περασμένο Νοέμβριο δοκιμαστικά ένα νέο ψηφιακό κατάστημα χωρίς ταμίες.

Πηγή Deutsche Welle 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου