9/2/2021
Ο απόλυτος κυρίαρχος του λιμανιού της Θεσσαλονίκης καθίσταται ο Ιβάν Σαββίδης, μετά τη συμφωνία εξαγοράς των μετοχών που κατείχε η Deutsche Invest Equity Partners GmbH, που τελεί υπό την αίρεση της έγκρισης από την Επιτροπή Ανταγωνισμού
Μέχρι στιγμής δεν έγινε γνωστό το τίμημα που συμφωνήθηκε να καταβληθεί από την Belterra Investments Ltd, συμφερόντων της οικογένειας Σαββίδη προς το γερμανικό fund. Εφόσον υπάρξει έγκριση από την Επιτροπή Ανταγωνισμού, τότε θα πραγματοποιηθεί η μεταβίβαση, που θα μεταφραστεί σε μία ακόμη επένδυση του ομίλου επιχειρήσεων του Ιβάν Σαββίδη στη Θεσσαλονίκη, που έρχεται να προστεθεί σε σειρά άλλων που πραγματοποίησε στην Βόρεια Ελλάδα.
Ήταν τέλη Μαρτίου 2018 όταν, μετά από διαγωνιστική διαδικασία που τράβηξε σε μάκρος, το 67% των μετοχών του ΟΛΘ μεταβιβάστηκε από το δημόσιο στην κοινοπραξία South Europe Gateway Thessaloniki (SEGT) Limited, με εφάπαξ τίμημα των 232 εκατ. ευρώ και την υποχρέωση για επενδύσεις ύψους 180 εκατ. ευρώ την επόμενη επταετία. Στην κοινοπραξία της SEGT μετείχαν αρχικά το γερμανικό fund DIEP GmΒH, με ποσοστό 47%, η Belterra Investments LTD, συμφερόντων του Ιβάν Σαββίδη, με έδρα τη Λευκωσία με 20% και η Terminal Link SAS (η μητρική της οποίας, CMA CGM, είναι η τρίτη μεγαλύτερη εταιρεία ναυτιλιακών μεταφορών στον κόσμο) με μερίδιο 33%.
Στο 45% των μετοχών του ΟΛΘ
Περίπου το 66,67% των μετοχών της SEGT ελεγχόταν από την εταιρεία Melbery με έδρα την Κύπρο. Η Melbery ελεγχόταν κατά 70% από την εταιρεία Helanor, την οποία με τη σειρά της έλεγχε Deutsche Invest Equity Partners και κατά 30% από την Beltera συμφερόντων της οικογένειας Σαββίδη. Στις 2 Φεβρουαρίου 2021 ανακοινώθηκε η συμφωνία πώλησης του συνόλου των μετοχών που κατείχε η Helanor Holdings Ltd στη Melbery. Στην περίπτωση έγκρισης της συμφωνίας από την Επιτροπή Ανταγωνισμού, η Belterra Investments Ltd. θα καταστεί ο μοναδικός μέτοχος της Melbery, και ως εκ τούτου θα κατέχει καταστεί ο μεγαλομέτοχος της SEGT με άμεσο ποσοστό 66,67%.
Επομένως η πλευρά Σαββίδη, μετά την ολοκλήρωση της συμφωνίας, θα κατέχει τα 2/3 των μετοχών της κοινοπραξίας SEGT και το 45% των μετοχών της ΟΛΘ ΑΕ (από 13% μέχρι σήμερα). Η γαλλοκινεζική Terminal Link διατηρεί το 33%, το ΤΑΙΠΕΔ ποσοστό του 7,27%, ενώ μικρά ποσοστά βρίσκονται στα χέρια διαφόρων μετόχων. Οι συζητήσεις των δύο πλευρών άρχισαν από πέρσι και εντάθηκαν τους τελευταίους μήνες.
Στη σχετική ανακοίνωση που εκδόθηκε, μετά τη συμφωνία, αναφέρεται ότι η πωλήτρια Helanor, καθώς και οι μέτοχοι αυτής, Deutsche Invest Equity Partners GmbH(DIEP) και Transconnect AG, έλαβαν την απόφαση αποεπένδυσης από την Melbery και συνεπώς από την ΟΛΘ Α.Ε. βάσει και της επενδυτικής τους πολιτικής. Η αποχώρηση των Γερμανών από το λιμάνι ήταν δεδομένη, καθώς έτσι λειτουργούν τα fund, τοποθετούν τα κεφάλαια που διαχειρίζονται και στην πορεία πωλούν το μερίδιο τους και αποχωρούν. Το συγκεκριμένο Fund με αξία των υπό διαχείριση περιουσιακών στοιχείων που ξεπερνά τα 2,7 δις ευρώ, είχε στο χαρτοφυλάκιό του συμμετοχές σε διαφορετικούς κλάδους, και ήταν η πρώτη φορά που τοποθετήθηκε στη λιμενική βιομηχανία. Ενδεχομένως οι νέες συνθήκες που δημιουργεί ο κορονοϊός επέσπευσαν τις εξελίξεις. Ας μη ξεχνάμε, εξάλλου, ότι έφτασε η ώρα της μεγαλύτερης εκ των υποχρεωτικών επενδύσεων που βάσει της σύμβασης με το ελληνικό δημόσιο υποχρεούται να κάνει η SEGT.
Ιβάν, ο επενδυτής
Από την άλλη, η πλευρά Σαββίδη, μέσω της Belterra Investments Ltd, προχώρησε στην απόφαση αγοράς των μετοχών των Γερμανών, στο πλαίσιο «της συνεπούς επενδυτικής πολιτικής της για επέκταση σε συγκεκριμένους κλάδους στην Ελλάδα, μεταξύ αυτών και στη διαχείριση λιμένων» όπως αναφέρεται στη σχετική ανακοίνωση.
Σύμφωνα με πηγές κοντά στην εταιρεία, η Beltera ενδιαφέρεται να δημιουργεί υπεραξία σε όλες τις επενδύσεις στις οποίες συμμετέχει, αναζητώντας νέες ευκαιρίες στον κλάδο. Σε αυτό το πλαίσιο εντάσσεται και το ενδιαφέρον της ΟΛΘ ΑΕ για το λιμάνι της Ηγουμενίτσας, ως μέρος της στρατηγικής για την κάλυψη της αγοράς της Νότιας Βαλκανικής. Η «δύναμη πυρός» προφανώς είναι το λιμάνι της Θεσσαλονίκης, που με την ολοκλήρωση των επενδύσεων σε μηχανολογικό εξοπλισμό και υποδομές αναμένεται να ξεδιπλώσει την δυναμική του.
Η δε συμφωνία εξαγοράς του μεριδίου των Γερμανών και η απόκτηση της πλειοψηφίας των μετοχών στην κοινοπραξία που ελέγχει το λιμάνι, «αποτελεί έμπρακτη απόδειξη ότι η πλευρά Σαββίδη πιστεύει στις αναπτυξιακές προοπτικές του λιμανιού και το στόχο να γίνει πύλη εισόδου για την νοτιοανατολική Ευρώπη» σημειώνουν οι ίδιες πηγές.
Εκτός από το λιμάνι, ο Ιβάν Σαββίδης έχει πραγματοποιήσει πολύ μεγάλες επενδύσεις στη Θεσσαλονίκη και τη Χαλκιδική, από την ΠΑΕ ΠΑΟΚ και τη Σουρωτή, μέχρι το Μακεδονία Παλάς, το Παλιούρι και πρόσφατα το Πόρτο Καράς, στον τομέα του τουρισμού, ενώ έχει προχωρήσει και σε αγορές εμβληματικών διατηρητέων ακινήτων, όπως το «Κόκκινο Σπίτι», τη βίλα Ζαρντινίδη και τη βίλα Καπαντζή.
Στη β’ φάση ο διαγωνισμός για τον έκτο προβλήτα
Μετά από αλλεπάλληλες καθυστερήσεις λόγω των παρατάσεων που ζητούσαν οι εταιρείες που συμμετείχαν στην α’ φάση του διαγωνισμού για το μεγάλο έργο της επέκτασης του έκτου προβλήτα, την περασμένη Παρασκευή ανακοινώθηκαν οι εταιρείες που κατέθεσαν τεχνική και οικονομική προσφορά. Αρχικά θα γίνει ο έλεγχος των δικαιολογητικών, στη συνέχεια το τεχνικό σκέλος του φακέλου που θα μετρήσει κατά 40% στην κατακύρωση του αποτελέσματος και στη συνέχεια η οικονομική προσφορά, με συντελεστή βαρύτητας 60%. Το χρονοδιάγραμμα του έργου προβλέπει την ολοκλήρωσή του εντός 32 μηνών από την εγκατάσταση του εργολάβου, αλλά λόγω των συνθηκών δεν αποκλείεται να χρειαστούν 36.
Με την επέκταση του 6ου προβλήτα και την κατασκευή νέου πρόσθετου κρηπιδώματος θα δημιουργηθούν οι προϋποθέσεις για την εξυπηρέτηση πλοίων μεγαλύτερου μεγέθους και την προσέλκυση κύριων γραμμών, που θα «πιάνουν» απευθείας στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης και θα τροφοδοτούν τις χώρες της Βαλκανικής, ενώ θα αυξηθεί σημαντικά χώρος που διαθέτει το λιμάνι για την εναπόθεση των κοντέινερ.
*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 7 Φεβρουαρίου 2021
Πηγή
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου