Σάββατο 13 Φεβρουαρίου 2021

Σε τροχιά bull market μπαίνουν τα εμπορεύματα


131/2/2021

Του Neil Hume

Το πρόσφατο ράλι σε μια ευρεία ομάδα εμπορευμάτων δημιουργεί σενάρια για έναν νέο υπερκύκλο. Ποια είναι τα επιχειρήματα των «ταύρων». Το αδύναμο δολάριο, το έλλειμμα προσφοράς και οι προσδοκίες για υποστηρικτική δημοσιονομική πολιτική.

Η ευρεία άνοδος στις τιμές των εμπορευμάτων μετά το απόγειο της κρίσης του κορωνοϊού αντιπροσωπεύει μόνο το πρώτο σκέλος μιας τροφοδοτούμενης από κρατικές δαπάνες «bull market» σε όλο τον τομέα των εμπορευμάτων, υποστηρίζουν αναλυτές και επενδυτές.

Οι τράπεζες της Wall Street λένε στους πελάτες τους να αυξήσουν την έκθεσή τους σε πρώτες ύλες, οι οποίες αναμένεται να επωφεληθούν από μια παγκόσμια οικονομική ανάκαμψη με κινητήρια δύναμη τα εμβόλια και με τη βοήθεια μέτρων δημοσιονομικής τόνωσης. Μερικοί προβλέπουν ακόμη και μια παρατεταμένη περίοδο ανάπτυξης με επίκεντρο τα εμπορεύματα που σηματοδοτεί την επανάληψη του λεγόμενου «υπερκύκλου» της δεκαετίας του 2000 - όπου οι τιμές του αργού πετρελαίου και των μετάλλων έφτασαν σε ιστορικά υψηλά επίπεδα, καθώς η ταχεία εκβιομηχάνιση της Κίνας έπιασε στον ύπνο τη βιομηχανία.

«Είναι εύκολο - και σε μεγάλο βαθμό ακριβές - να παρουσιάζουμε τις προοπτικές για τα εμπορεύματα το 2021 ως μια ανάκαμψη σε σχήμα V με κλειδί τα εμβόλια», τόνισε η Goldman Sachs σε πρόσφατη έκθεση. «Αυτό που πιστεύουμε ότι είναι κλειδί, ωστόσο, είναι πως αυτή η ανάκαμψη των τιμών στα εμπορεύματα θα είναι στην πραγματικότητα η αρχή μιας πολύ μεγαλύτερης διαρθρωτικής bull market για εμπορεύματα».

Τα εμπορεύματα, τα οποία δεν ήταν δημοφιλή μεταξύ των επενδυτών κατά το μεγαλύτερο μέρος της δεκαετίας, έχουν απολαύσει ένα ισχυρό ράλι τους τελευταίους μήνες, με στήριξη από τη ζήτηση από την Κίνα, τον μεγαλύτερο αγοραστή φυσικών πόρων στον κόσμο. Οι τιμές της σόγιας έχουν αυξηθεί πάνω από 50% κατά το προηγούμενο έτος, ενώ ο χαλκός έχει ενισχυθεί περίπου 40%. Το πετρέλαιο, εν τω μεταξύ, ανέκαμψε στα υψηλότερα επίπεδα από τις πρώτες ημέρες της κρίσης του κορωνοϊού. Το αργό πετρέλαιο Brent, διεθνές σημείο αναφοράς, έφτασε τα $60 τη Δευτέρα.

 
Το ράλι ήταν εξαιρετικά ευρύ. Ένα καλάθι με 27 συμβόλαια μελλοντικής εκπλήρωσης - από αυτά του καφέ μέχρι το νικέλιο – το οποίο παρακολουθεί η επενδυτική εταιρεία SummerHaven έδειξε ότι όλα είχαν θετικές αποδόσεις κατά το εξάμηνο ως τα μέσα Ιανουαρίου, συμπεριλαμβανομένων τυχόν κερδών από τη μετακύλιση συμβολαίων μελλοντικής εκπλήρωσης.

«Αυτό είναι πραγματικά ασυνήθιστο. Κοιτάξαμε πίσω 50 χρόνια και δεν έχουμε δει ποτέ αυτό το καλάθι εμπορευμάτων να κινείται συνολικά υψηλότερα», δήλωσε ο managing partner Κιούρτ Νέλσον.

Ωστόσο, ορισμένοι επενδυτές υποστηρίζουν ότι η αγορά δεν είναι ακόμα έτοιμη να ξεκινήσει έναν νέο υπερκύκλο. «Αυτό που σίγουρα έχουμε αυτήν τη στιγμή είναι μια κυκλική ανάκαμψη με κινητήριο μοχλό την ανανέωση των αποθεμάτων στην Ευρώπη, τις ΗΠΑ και την Κίνα και ώθηση από διαταραχές στην προσφορά», δήλωσε ο Τζορτζ Τσέλεϊ, διαχειριστής χαρτοφυλακίου της εταιρείας διαχείρισης ενεργητικού Ninety One. Όπως τόνισε μια ευρύτερη στροφή είναι «δύο έως τρία χρόνια μακριά».

Ο Nέλσον της SummerHaven εκτιμά ότι ένας βασικός καταλύτης για το ράλι ήταν η ανησυχία ότι οι άνευ προηγουμένου νομισματικές και δημοσιονομικές πολιτικές που εφαρμόστηκαν κατά τη διάρκεια της κρίσης θα τροφοδοτήσουν τον πληθωρισμό, ενθαρρύνοντας τους διαχειριστές κεφαλαίων να προστατευτούν αγοράζοντας συνηθισμένες αντισταθμίσεις όπως πετρέλαιο και μέταλλα.

 
Δεδομένου ότι τα περισσότερα εμπορεύματα αποτιμώνται σε δολάρια, η περσινή πτώση στην αξία του δολαρίου τα καθιστά φθηνότερα και σε άλλα νομίσματα, αυξάνοντας τη ζήτηση.

Ο Έλιοτ Γκέλερ, εταίρος στη CoreComodity Management, πιστεύει ότι αυτό το μακροοικονομικό υπόβαθρο για εμπορεύματα είναι ισχυρότερο από οποιαδήποτε άλλη στιγμή κατά την προηγούμενη δεκαετία. «Από το 2010, έχουμε δει τις αγορές μετοχών να πραγματοποιούν ράλι, ένα ισχυρό δολάριο, τα επιτόκια να πέφτουν και οι προσδοκίες για τον πληθωρισμό να μειώνονται», είπε. «Σήμερα, έχουμε την απειλή αύξησης του πληθωρισμού, ενός ασθενέστερου δολαρίου και των επιτοκίων που είναι ήδη μηδενικά ή αρνητικά».

Εκείνοι που προβλέπουν έναν νέο υπερκύκλο – ο οποίος συχνά περιγράφεται ως μια παρατεταμένη περίοδος αυξανόμενης ζήτησης που ξεπερνά την προσφορά – επισημαίνουν τα παγκόσμια προγράμματα ανάκαμψης που δίνουν μεγαλύτερη έμφαση στη δημιουργία θέσεων εργασίας και την περιβαλλοντική βιωσιμότητα παρά στον έλεγχο του πληθωρισμού.

«Την τελευταία δεκαετία η νομισματική πολιτική ήταν πιο υποστηρικτική για τα χρηματοοικονομικά στοιχεία ενεργητικού, ενώ η τρέχουσα δημοσιονομική πολιτική θα έπρεπε να είναι πιο υποστηρικτική για πραγματικά στοιχεία ενεργητικού όπως τα εμπορεύματα», δήλωσε ο Ντον Καστούρο, ιδρυτής της επενδυτικής εταιρείας Quantix Commodities.

Οι «ταύροι» των εμπορευμάτων βλέπουν επίσης ένα έλλειμμα προσφοράς. Η Goldman εκτιμά ότι η ενεργειακή μετάβαση έχει τη δυνατότητα να δημιουργήσει 1 με $2 τρισ. ετησίως σε επενδύσεις για υποδομές την επόμενη δεκαετία, καθώς ο κόσμος μειώνει την εξάρτησή του από τον άνθρακα. Αυτό πρέπει να αυξήσει τη ζήτηση για μια ποικιλία πρώτων υλών, συμπεριλαμβανομένου του χαλκού, που θα χρειαστεί τη λειτουργία των ηλιακών πάνελ και των ηλεκτρικών αυτοκινήτων της νέας οικονομίας.

Η πολυετής παραμονή των τιμών σε χαμηλά επίπεδα, εν τω μεταξύ, ανάγκασε τους παραγωγούς να περιορίσουν τις δαπάνες για νέα έργα και επεκτάσεις, συγκρατώντας την προσφορά. Αυτό δεν ισχύει μόνο για τη βιομηχανία πετρελαίου, όπου οι επενδύσεις είχαν περικοπεί, αλλά και για την εξόρυξη.

«Πρέπει να υπάρξει μια έκρηξη τιμών για να υπάρξει νέα προσφορά», δήλωσε ο Τζέιμς Τζονστόουν, επικεφαλής αναδυόμενων και μεθοριακών αγορών της RWC Partners, επενδυτικής εταιρείας με έδρα το Λονδίνο που έχει επενδύσει σε αρκετούς παραγωγούς χαλκού.

Μερικοί αμφιβάλλουν ότι αυτή η άνοδος των τιμών στα εμπορεύματα μπορεί να φτάσει στα επίπεδα της τελευταίας.

«Ιστορικά, ένα υπερκύκλος συμβαίνει κάθε 30 έως 40 χρόνια και μόλις βγήκαμε από έναν. Οπότε αυτό θα αποτελούσε εξαίρεση», δήλωσε ο Νόρμπερτ Ρούκερ, επικεφαλής οικονομικών στην ελβετική Julius Baer. «Και αν δει κανείς τι πυροδότησε τον τελευταίο υπερκύκλο ήταν η κινεζική αστικοποίηση και η τεράστια δαπάνη που προκάλεσε. Η ενεργειακή μετάβαση δεν θα συμβεί τόσο γρήγορα» πρόσθεσε.

Αλλά άλλοι πιστεύουν ότι έχουν δημιουργηθεί οι προϋποθέσεις για ένα ευρύ ράλι που μπορεί να διαρκέσει περισσότερο από την πανδημία. «Το σκηνικό για τα εμπορεύματα είναι πραγματικά εξαιρετικό. Όχι μόνο για τους επόμενους τρεις έως έξι μήνες, αλλά για την επόμενη δεκαετία » υπογράμμισε ο Νέλσον του SummerHaven.

Πηγή

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου