Τετάρτη 9 Οκτωβρίου 2024

Σε άνοδο οι τιμές φρούτων, λαχανικών και τυποποιημένων προϊόντων

Ανοδική τάση κατέγραψε το «Καλάθι της Κ» αυτή την εβδομάδα, στοιχείο το οποίο έρχεται να επιβεβαιώσει σε μεγάλο βαθμό τις εκτιμήσεις της Eurostat για την εξέλιξη του πληθωρισμού τον Σεπτέμβριο. Υπενθυμίζεται ότι τα στοιχεία που ανακοινώθηκαν την Τρίτη έδειξαν ότι η ετήσια μεταβολή του εναρμονισμένου δείκτη τιμών καταναλωτή ήταν 3% στην Ελλάδα (από 3,2% ετήσια μεταβολή τον Αύγουστο), όμως η μηνιαία μεταβολή ήταν 1,7%, η υψηλότερη στην Ευρωζώνη και σε διαφορετική μάλιστα πορεία από αυτήν, καθώς στην Ευρωζώνη οι τιμές εμφανίζουν κάμψη (μείωση 0,1%) τον Σεπτέμβριο σε σύγκριση με τον Αύγουστο. Δεν είναι τυχαίο, εξάλλου, ότι και ο δείκτης εξέλιξης τιμών των μεγάλων αλυσίδων σούπερ μάρκετ που καταρτίζει το Ινστιτούτο Ερευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) εμφάνισε αύξηση 0,91% τον Σεπτέμβριο, έπειτα από τέσσερις μήνες πτώσης.

Πέρα από τις σημαντικές αυξήσεις στα νωπά φρούτα και λαχανικά που επηρεάζουν το συνολικό «καλάθι» και οφείλονται κυρίως στην παρατεταμένη ξηρασία, παρατηρούνται μεταβολές και σε τυποποιημένα προϊόντα. Τούτο σχετίζεται σε σημαντικό βαθμό με την πρακτική που θα ενταθεί το επόμενο διάστημα για μείωση των προωθητικών ενεργειών σε βασικά προϊόντα –περίπου 100– και μόνιμη μείωση τιμών, έτσι ώστε η αποκλιμάκωση να αποτυπωθεί και στα στοιχεία του Δείκτη Τιμών Καταναλωτή. Αυτό μπορεί να έχει ως συνέπεια σε ορισμένες περιπτώσεις η τιμή που θα προκύψει μετά τη «μόνιμη» μείωση επί της τιμής τιμοκαταλόγου να είναι υψηλότερη από αυτή που έχει το ίδιο προϊόν όταν βρίσκεται σε καθεστώς προσφοράς. Ωστόσο, η ελάφρυνση στην τσέπη θα είναι μεγαλύτερης διάρκειας.

Η τελευταία αυτή προσπάθεια που γίνεται από την αγορά και το υπουργείο Ανάπτυξης μπορεί βεβαίως να «τιναχθεί στον αέρα» από μια πιθανή εκτόξευση στα ύψη των τιμών στην ενέργεια, απόρροια της κλιμάκωσης του πολέμου στη Μέση Ανατολή.

Πηγή

Ανοδική τάση κατέγραψε το «Καλάθι της Κ» αυτή την εβδομάδα, στοιχείο το οποίο έρχεται να επιβεβαιώσει σε μεγάλο βαθμό τις εκτιμήσεις της Eurostat για την εξέλιξη του πληθωρισμού τον Σεπτέμβριο. Υπενθυμίζεται ότι τα στοιχεία που ανακοινώθηκαν την Τρίτη έδειξαν ότι η ετήσια μεταβολή του εναρμονισμένου δείκτη τιμών καταναλωτή ήταν 3% στην Ελλάδα (από 3,2% ετήσια μεταβολή τον Αύγουστο), όμως η μηνιαία μεταβολή ήταν 1,7%, η υψηλότερη στην Ευρωζώνη και σε διαφορετική μάλιστα πορεία από αυτήν, καθώς στην Ευρωζώνη οι τιμές εμφανίζουν κάμψη (μείωση 0,1%) τον Σεπτέμβριο σε σύγκριση με τον Αύγουστο. Δεν είναι τυχαίο, εξάλλου, ότι και ο δείκτης εξέλιξης τιμών των μεγάλων αλυσίδων σούπερ μάρκετ που καταρτίζει το Ινστιτούτο Ερευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) εμφάνισε αύξηση 0,91% τον Σεπτέμβριο, έπειτα από τέσσερις μήνες πτώσης.

Πέρα από τις σημαντικές αυξήσεις στα νωπά φρούτα και λαχανικά που επηρεάζουν το συνολικό «καλάθι» και οφείλονται κυρίως στην παρατεταμένη ξηρασία, παρατηρούνται μεταβολές και σε τυποποιημένα προϊόντα. Τούτο σχετίζεται σε σημαντικό βαθμό με την πρακτική που θα ενταθεί το επόμενο διάστημα για μείωση των προωθητικών ενεργειών σε βασικά προϊόντα –περίπου 100– και μόνιμη μείωση τιμών, έτσι ώστε η αποκλιμάκωση να αποτυπωθεί και στα στοιχεία του Δείκτη Τιμών Καταναλωτή. Αυτό μπορεί να έχει ως συνέπεια σε ορισμένες περιπτώσεις η τιμή που θα προκύψει μετά τη «μόνιμη» μείωση επί της τιμής τιμοκαταλόγου να είναι υψηλότερη από αυτή που έχει το ίδιο προϊόν όταν βρίσκεται σε καθεστώς προσφοράς. Ωστόσο, η ελάφρυνση στην τσέπη θα είναι μεγαλύτερης διάρκειας.

Η τελευταία αυτή προσπάθεια που γίνεται από την αγορά και το υπουργείο Ανάπτυξης μπορεί βεβαίως να «τιναχθεί στον αέρα» από μια πιθανή εκτόξευση στα ύψη των τιμών στην ενέργεια, απόρροια της κλιμάκωσης του πολέμου στη Μέση Ανατολή.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου