10/6/2013
Παράγοντες της μουσικής σκηνής και της αυτοδιοίκησης της Θεσ/νίκης βρέθηκαν στο Βερολίνο για να συνομιλήσουν με ανθρώπους του χώρου. Στο επίκεντρο οι προοπτικές ανάπτυξης του κλάδου της νυχτερινής διασκέδασης.
Οι αριθμοί είναι εντυπωσιακοί: 25 εκατομμύρια διανυκτερεύσεις σημειώνει το Βερολίνο κάθε χρόνο και το 35% των τουριστών έρχεται για τα νυχτερινά κέντρα της πόλης. Ο ετήσιος τζίρος τους ανέρχεται στο 1 δισ. ευρώ. Και όχι μόνο. Αποφασιστικό κίνητρο για πολλούς που εργάζονται σε δημιουργικούς τομείς της οικονομίας (ντιζάιν, μουσική, λογισμικά, κινηματογράφος, μίντια, διαφήμιση) να εγκατασταθούν στο Βερολίνο είναι το γεγονός ότι υπάρχει αυτή η συγκεκριμένη μουσική σκηνή. Για να φτάσει όμως το Βερολίνο στο σημείο να θεωρείται σήμερα η «παγκόσμια πρωτεύουσα των κλαμπ» χρειάστηκε σειρά συντονισμένων προσπαθειών πολλών παραγόντων.
Μία αποστολή από τη Θεσσαλονίκη επισκέφθηκε το Βερολίνο για να ενημερωθεί από πρωταγωνιστές της μουσικής σκηνής, παραγωγούς αλλά και εκπροσώπους του δήμου και της περιφέρειας.
Οικοδεσπότες στο πλαίσιο της ελληνογερμανικής συνεργασίας για την ανταλλαγή τεχνογνωσίας ήταν Βερολινέζος παράγοντες αλλά και το πολιτικό ίδρυμα Κόνραντ Αντενάουερ, το οποίο πρόσκειται στους Γερμανούς χριστιανοδημοκράτες.
Στο Βερολίνο τα κλαμπ είναι θεσμός
«Κόκκινο νήμα» στις πολυάριθμες παρουσιάσεις και συζητήσεις στο Βερολίνο που διήρκεσαν τέσσερις ημέρες ήταν η αναγκαιότητα οργάνωσης των παραγόντων των κλαμπ, ο συντονισμός της δράσης τους, η διατύπωση των στόχων και αιτημάτων τους, η συνεργασία με τον δήμο αλλά και με παράγοντες της τοπικής οικονομίας. Για τη σημασία αυτής της συνέργειας ο Μπγορν Μπόνινγκ, σοσιαλδημοκράτης υφυπουργός του κρατιδίου του Βερολίνου και διευθυντής του γραφείου του Δημάρχου της πόλης είπε: «Το οικονομικό χρέος του Βερολίνου ανέρχεται στα 65 δισ. ευρώ. Ως εκ τούτου τα περιθώρια οικονομικής δραστηριότητας είναι στενά. Αυτό μας οδήγησε στο συμπέρασμα ότι θα πρέπει να είμαστε ελκυστικοί για νέους δημιουργικούς ανθρώπους απ' όλο τον κόσμο. Αυτό προϋποθέτει τη δημιουργία ενός πλαισίου ανάπτυξης αυτής της μουσικής σκηνής. Δεν μπορεί πχ. κάθε φορά που προκύπτουν προβλήματα θορύβου να επικαλείται κάποιος το οπλοστάσιο της γραφειοκρατίας και του οικοδομικού δικαίου».
Με τέτοιου είδους ζητήματα, αλλά και θέματα όπως η προώθηση της ποπ μουσικής στην πόλη, η διαφήμιση βερολινέζικων συγκροτημάτων σε όλο τον κόσμο αλλά και η οργάνωση μουσικών εκδηλώσεων από ερασιτέχνες στις συνοικίες, ασχολείται από αρχές του χρόνου το «Μουσικό Συμβούλιο» (Music board). Στο νέο οργανισμό που επιδοτείται με 1 εκατομ. ευρώ ετησίως εκπροσωπείται ο δήμος και όλοι οι σημαντικοί σύλλογοι της σχετικής μουσικής σκηνής.
Συντονισμένες ενέργειες με στόχο την ανάδειξη του κλάδου
Το Μουσικό Συμβούλιο δεν βρίσκεται όμως στην αρχή, αλλά αποτελεί ήδη το αποτέλεσμα πολυετών προσπαθειών της ίδιας της μουσικής σκηνής. Ήδη το 2000 ιδρύεται η «Επιτροπή των Κλάμπ» (Club Commission) που σήμερα αποτελείται από 120 ιδιοκτήτες. Στόχος της είναι η επαγγελματική κατάρτιση των μελών του, η παροχή συμβουλών, οι δημόσιες σχέσεις, η δικτύωση και η προώθηση των συμφερόντων του τομέα σε συνεργασία με την πολιτική και με παράγοντες της οικονομίας: από ξενοδόχους μέχρι εκπροσώπους του κλάδου των ακινήτων. Ο τελευταίος αποτελεί όλο και περισσότερο έναν πολύ σημαντικό εταίρο για τα κλαμπ.
Η εναλλακτική μουσική σκηνή δεν έχει πλέον στη διάθεσή της τους πολυάριθμους κτιριακούς χώρους που είχε μετά τη γερμανική ενοποίηση τη δεκαετία του 1990, η οποία είναι γνωστή και ως η περίοδος των καταλήψεων. Εκτός αυτού, ο οικοδομικός οργασμός στο Βερολίνο φέρνει σε άμεση επαφή κλαμπ και κατοικήσιμους χώρους. Αυτά τα προβλήματα ο Λουτς Λάιχσενρινγκ από το προεδρείο της «Επιτροπής των Κλαμπ» τα συζητά άμεσα στα πλαίσια του Βιομηχανικού και Εμπορικού Επιμελητηρίου με τους εκπροσώπους των ιδιοκτητών ακινήτων: «Έχουμε αναπτύξει ένα διάλογο μαζί τους. Στόχος μας είναι να αναγνωρίσουν τη σημασία της μουσικής σκηνής για την αναβάθμιση ενός χώρου και μιας περιοχής επειδή έλκει δημιουργικούς ανθρώπους να εγκατασταθούν εκεί, επειδή η λειτουργία ενός κλαμπ προσθέτει αξία στο ακίνητο. Οι ιδιοκτήτες μονομερώς ιδιοποιούνται αυτές τις ευκαιρίες. Τώρα θέλουμε και εμείς να ωφεληθούμε. Για παράδειγμα αναφορικά με την ηχορύπανση: η αναγκαία μόνωση κοστίζει αρκετά χρήματα. Στη χρηματοδότηση θα πρέπει να συμβάλουν και οι ιδιοκτήτες».
Η μεταφορά τη γερμανικής εμπειρίας στη Θεσσαλονίκη
Αυτή η αντιμετώπιση των κλαμπ στο Βερολίνο άφησε βαθιές εντυπώσεις στους έλληνες επισκέπτες. Ο Νίκος Στεφανίδης, ο οποίος με τη δημιουργία του «Μύλου» έθεσε ένα ορόσημο στην εναλλακτική μουσική σκηνή της Θεσσαλονίκης αναφέρει: «Έχει αναπτυχθεί ένας πάρα πολύ δημιουργικός διάλογος που μας συγκινεί. Είναι κάτι που μας λείπει στην Ελλάδα, να βλέπουμε δηλαδή αυτή την συνεργασία. Και είναι πολύ μεγάλο το ευτύχημα που βρέθηκαν μαζί μας εδώ στο Βερολίνο πολιτικοί από δύο διαφορετικές παρατάξεις που θα μεταφέρουν αυτό το κλίμα. Και εμείς αυτό θέλουμε να πετύχουμε στη Θεσσαλονίκη»
Το «παρών» έδωσε και η αντιδήμαρχος της πόλης Έλλη Χρυσίδου. Το δικό της συμπέρασμα από τις εμπειρίες του ταξιδιού είναι: «Αυτό που πρέπει να γίνει, είναι να ξεκινήσουν οι ίδιοι οι άνθρωποι που ασχολούνται με τα κλαμπ. Ο δήμος θα είναι κοντά τους. Εμείς το μόνο που μπορούμε να κάνουμε είναι η πλατφόρμα, η οποία θα αγκαλιάσει όλες αυτές τις δημιουργικές συνεργασίες». Ανάλογα ήταν και τα συμπεράσματα της αντιπεριφερειάρχη Κεντρικής Μακεδονίας Τζελίνας Μακραντωνάκη: «Πρέπει να οργανωθούν οι ιδιοκτήτες των κλαμπ στη Θεσσαλονίκη και να έρθουν με συγκεκριμένα αιτήματα σε εμάς, ώστε να ξέρουμε τι ζητάνε για να μπορέσουμε και εμείς να δούμε κατά πόσο μπορεί να υλοποιηθεί αυτό το οποίο ζητούν». Το επόμενο ραντεβού με τους Γερμανούς ειδήμονες των κλαμπ πρόκειται να γίνει το χειμώνα στη Θεσσαλονίκη. Το στοίχημα ως τότε είναι να συσταθεί και εδώ μια αντίστοιχη «Επιτροπή των Κλαμπ».
Πηγή
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου