Πέμπτη 5 Δεκεμβρίου 2019

Οι κανόνες της ενιαίας αγοράς να ισχύουν για όλους


5/12/2019

Του Liam Proud

Στην πρώτη πράξη των ταινιών με τους υπερήρωες ο πρωταγωνιστής ή η πρωταγωνίστρια σιγά σιγά αφυπνίζεται και συνειδητοποιεί τις νέες δυνάμεις που διαθέτει και ίσως προσπαθεί να κάνει μερικές ατυχείς δοκιμές. Ίσως περίπου στο ίδιο σημείο να βρίσκεται επί του παρόντος η Ευρωπαϊκή Ένωση στο πλαίσιο της αντιπαράθεσής της με την Κίνα. Πιθανώς χάρις στην Ολλανδία η Ε.Ε. να μπορέσει, εντέλει, να γίνει πραγματικά σοβαρή. Η Μόνα Κάιζερ, η Ολλανδή υπουργός Οικονομίας, ζητεί οι Βρυξέλλες να εφαρμόζουν τις αρχές που διέπουν τις κρατικές επιδοτήσεις όχι μόνο στις ευρωπαϊκές αλλά και στις ξένες εταιρείες – τα σχετικά αναφέρει σε δημοσίευμά της η εφημερίδα Financial Times. Το σχέδιό της θα δώσει τη δυνατότητα στην Ευρωπαϊκή Ένωση να εμποδίσει τις ξένες επιχειρήσεις που λαμβάνουν κρατική επιδότηση, από το να πουλάνε φθηνότερα από τις ανταγωνίστριές τους στη Γηραιά Ήπειρο ή να τις εξαγοράζουν. Η όχι και τόσο ήπια προσέγγιση του κινεζικού τηλεπικοινωνιακού κολοσσού Huawei Technologies και της εταιρείας κατασκευής τραίνων CRRC στην ουσία θα σημάνει εξαγωγή στην Κίνα των περιορισμών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, που εφαρμόζονται σε θέματα οικονομικής ενίσχυσης εταιρειών. Το σχέδιο των Ολλανδών έχει βέβαια κάποιο κόστος. Η Ευρώπη εισήγαγε κατά το παρελθόν έτος κινεζικά αγαθά αξίας σχεδόν 400 δις ευρώ, σύμφωνα με τα στοιχεία της Eurostat.

Οι τρεις πιο μεγάλες κατηγορίες έχουν ως εξής: Ο τηλεπικοινωνιακός εξοπλισμός αποτιμάται σε σχεδόν 60 δις ευρώ, ο εξοπλισμός υπολογιστών φθάνει τα περίπου 35 δις ευρώ και τα 15 δις ευρώ τα παιδικά παιχνίδια, τα ηλεκτρονικά παιχνίδια και άλλα συναφή. Εάν οι αντίστοιχες κατασκευάστριες εταιρείες αποδεικνυόταν ότι ωφελούνταν από κρατική βοήθεια, τότε οι Βρυξέλλες ενδεχομένως να είχαν αποφασίσει να τους επιβάλουν τιμωρητικούς δασμούς. Ορισμένες χώρες-μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης θα αντιδρούσαν με επιχείρημα τις υψηλότερες τιμές. Άλλες θα μιλούσαν για υποκρισία, αφ’ ης στιγμής οι ίδιες οι αρμόδιες αρχές για τον ανταγωνισμό στην Ε.Ε. έχουν παραβλέψει σχέδια κρατικής βοήθειας που φαίνονταν παράτολμα και ευνόησαν γαλλικές, γερμανικές και βρετανικές εταιρείες κατασκευής επεξεργαστών. Το Βερολίνο μελετά νέες επιδοτήσεις σε έργα που αφορούν ηλεκτρικές μπαταρίες για αυτοκινητοβιομηχανίες και προμηθευτές.

Ακόμη κι έτσι, το υψηλότερο κόστος είναι προτιμότερο από την υπονόμευση της ευρωπαϊκής βιομηχανίας. Το ολλανδικό σχέδιο φαίνεται πολύ καλύτερο από το πρόσφατο των Γάλλων και Γερμανών για να χαλαρώσουν οι ευρωπαϊκοί κανόνες ανταγωνισμού με στόχο τη δημιουργία περιφερειακών πρωταθλητριών, όπως αποπειράθηκαν με τους σιδηροδρομικούς κολοσσούς Siemens και Αlstom, προτού τους σταματήσει η Κομισιόν. Η Ευρώπη διαθέτει 500 εκατομμύρια καταναλωτές, δηλαδή πολύ περισσότερους των ΗΠΑ, και αντιστοιχεί στο 15% των παγκόσμιων εισαγωγών. Η Κίνα δεν μπορεί να αγνοήσει μια τέτοιου μεγέθους αγορά, ιδίως ενώ βρίσκεται σε εμπορικό πόλεμο με την Αμερική.

Πηγή

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου